MAT

• Charles.Bruin

Er schijnt weer gekissebis te zijn tussen Orbán en Basescu (Roemenië)

Zou dat een kwestie zijn om indruk te maken op het volk, of is dat een serieuze zaak?

Een van de punten zou zijn de MAT, de Hongaarse Autonome Regio, zeg maar Transsylvanië, oftewel Szekely. Dat zal wel héél lang een probleem blijven, sinds in Trianon het al dan niet ten onrechte aan (romp-)Hongarije werd ontnomen of al dan niet terecht aan Roemenië werd toegewezen.

De Weense traktaten die door Duitsland dat gebied aan Hongarije toewezen, hebben de vriendschap niet vergroot. Als ik het goed heb lagen Hongaarse en Roemeense legers naast elkaar bij Stalingrad, maar wel, om onderlinge gevechten te vermijden, gescheiden door andere eenheden.

MAT

A Magyar Autonóm Tartományt 1952-ben szovjet nyomásra hozták létre. Területe 13,4 ezer négyzetkilométer volt: nagyrészt lefedte a régi Székelyföldet, azzal a különbséggel, hogy Marosvásárhely felett mezőségi falvakat is magában foglalt. 740 ezren lakták, 77 százalékuk magyar, 20 százalékuk román - a tíz járásból (rajon) mindössze kettő volt román többségű -, a zsidók és cigányok többsége magyar anyanyelvű volt. A lakosság közel 80 százaléka vidéken élt, az egyetlen nagyobb város 65 ezer lakossal Marosvásárhely volt. A nyelvhasználati jogosítványokról sokat elárul, hogy a városban működő orvosi egyetemen a román hallgatók sokáig magyarul tanultak. A párt és a biztonsági szervek vezetése leképezte a nemzetiségi arányokat: nagy többségük magyar volt. A vezető funkcionáriusok sok mindenben túlteljesítették a bukaresti elvárásokat: az ötvenes évek végén a MAT-ban arányaiban kétszer annyi letartóztatásra és elmarasztaló ítéletre került sor, mint Romániában általában.

• Jan

Een beetje nationalistische sentimenten. Puur voor de buhne (hoop ik).

• bajnok14

Ik kom vaak in Transsylvanië en ik kan je zeggen, het enigste wat de mensen daar Roemeens maakt is het geld en hun kentekenplaat.

Alles daar is Hongaars, als ze mij zien rijden met mijn Hongaarse kenteken ben ik hun vriend ??

Ze voelen zich Hongaar hoe goed de Roemeense regering ook de Katholieke kerken sloopt, Roemenen daar voortrekt, en ga zo maar door.

Maar ach, het blijft zo als het blijf geloof mij maar.

Moet wel zeggen het is zeeeer de moeite waard om daar een keer heen te gaan, mooier als Hongarije.

Groeten,

Bajnok

• GCEM

voor de leken onder ons, waar is het de moeite in Roemenië om is te gaan zien, stad of iets ander, eventueel een mooie camping

• RenA

Kun je ook wat specifieker zijn en een plaats of stadje noemen. Misschien ook leuk voor anderen om eens te gaan kijken.