markten

• revrok

Net een paar dagen terug uit hongarije.

Net zo als alle voorgaande keren weer erg fijn gehad.

Alleen ben ik heel erg geschrokken van wat ik aantrof.

Was in de veronderstelling dat het land er kwa opbouw een stuk beter voor zou staan dan achtjaar geleden.

Alleen was nu alles nog verfelozer roestiger en niet onderhouden dan toen ik er de laatste keer ben geweest.

De helft van alle winkeltjes staat leeg of is weg.

En wat mij nog het meeste verwonderde is dat ik nergens meer de leuke souvenier/plaatselijke marktjes meer terug kon vinden.

Deze marktjes zijn allemaal verdwenen weg leeg.

De grote markt bij siofok/zanmardi nog een kraam of 6 van de velen die daar stonden.

Nu denk ik dat er bij deze markt brand is geweest zoals het er uitzag.

Maar ik heb ook de indruk dat het de mensen niet echt uitmaakt als of ze het gewoon over zich heel laten komen.

Van een hongaar heb ik begrepen dat de marktjes niet meer mogen is dat zo?

• roger.seys@base.be

Blijkbaar ben jij in een ander Hongarije geweest als ik nu ben.

Volgende makten heb ik reeds bezocht afgelopen 3 weken, Kapolc (zeer leuke en grote cultuur makt), Badacsonny (souveniermarkt), Fonyod (van alles markt), Heviz (souvenier en groentenmarkt), Kesthely (kleding souveniers groenten) Tapolca (lokale markt).

Verder is Tapolca nog mooier geworden langs het water met een mooie loopbrug en iedere week optredens op de vijvert, en is Kesthely in de afgelopen 2 jaar volledig veranderd.

Dus een goede raad kom in de toekomst naar het Hongarije waar ik nu ben.

Roger

• Mandys

Mag ik hier op inhaken?

De 18de komen wij naar Hongarije, ik zou ook graag wat markten bezoeken.

We zitten in de omgeving van Szigetvar, zondag gaan we altijd een keertje naar Pecs….

Iemand goede tips?

• revrok

@roger ik weet niet of je in het verleden ook al in Badacsonny bent geweest.

Maar deze markt is zeker de helft minder dan 8 jaar geleden ook stonden er een groot aantal winkels leeg.

Deze winkels waren acht jaar geleden allemaal open,nu zijn de ramen afgeplakt en de winkels gesloten.

Het is beslist niet meer wat het geweest is.

• Truus

Klopt revrok. Daar waren veel meer marktjes. Ook in Badacsony., Balatofured allemaal weg of verpaupert.

• roger.seys@base.be

In badacsony was het van 21 juli tot 30 juli Bor7 (wijnweek) elke avond optredens en er staan daar dan een 30 Tal exstra standjes. het was er over de koppen lopen en best gezellig. Er stonden inderdaad enkele oude winkels leeg dat klopt, maar enkele meters verderop stond ook een volledig gerenoveerd nieuw restaurant/vakantie verblijf neergepoot en twee jaar terug is het Hotel volledig gerenoveerd Het is dus maar hoe je het bekijkt de fles is half vol of half leeg. Het is inderdaad crisis in heel Europa en Hu ligt nu eenmaal in Europa maar desalniettemin heb ik zoals reeds opgesomd veel markten bezocht ,

PS Al op de volledig nieuwe markt van Kesthely geweest?

• A.R

Hallo Roger ea,

Je hebt gelijk denk ik.

In Veresegyhaz is er wekelijks markt op woensdag en zaterdag en dit langs de hoofdstraat.

De hoofdstraat is met hulp van EU volledig vernieuwd en is werkelijk een pareltje geworden.

De vergelijking met bv de zaterdagmarkt ( Vreemdelingenmartkt )en de zondagmarkt ( Vogeltjesmarkt ) kan er zeker door hoor.

Wij zien ook meer Nederlanders, Duitsers, Oostenrijkers ea buitenlanders de markt bezoeken.

Er is steeds een overvloed van groenten, fruit, brood , planten en bloemen.

Misschien gaan er markten rond het Balaton achteruit, maar hier rond Budapest zeker niet.

De laatste maal dat we Kesthely bezochten waren we ook op de markt daar en de restauratiewerken mogen daar toch ook gezien worden.

Nog een prettig weekend gewenst vanuit een mooi en warm Erdökertes.

Mvg.

Fons en Ria

• Martin_Natasja

We komen nu al jaren op de markt van Fonyod en inderdaad de markt is zeker een stukje leger geworden, met name voor de kleding

• digueman@live.nl

Ja aan balaton, is het een jaar of twee gelden dat ik er was, en dit is dus wel een van de welvarendste plaatsen in Hongarije denk ik, mede door het massa toerisme, en de supermarkten verdrukken de kleine handel.

Ik zelf zit op de puszta en ook hier zijn suppermarkten hoor, maar de kleine handel is er ook nog aanwezig en dikwijls goedkoper, en markten a gogo hier je moet ze wel weten te vinden.

• roger.seys@base.be

@Martin, Ik was 14 dagen terug op de markt in Fonyod en er was niet 1 plaats vrij je kon er trouwens over de koppen lopen. In mei ben ik er ook eens naar toe gegaan maar toen waren er amper 20 marktkramen schat ik.