lemen plafond

• Jean en Maria

Wie kan ons vertellen wat een lemen plafond van 10-12 cm dikte ongeveer weegt per vierkante meter.

Alvast bedankt voor de info

• Diadal

1 m3 klei/leem weegt tussen de 1600 en 2000 kg, afhankelijk van het percentage vocht.

Je komt dus uit op 200/250 kg/m2

Groet,Diadal.

• Jean en Maria

Bedankt voor je reactie.

Deze waarde had ik ook al gevonden met google.

Maar het gaat om een droog plafond met een mengsel van leem, stro en misschien ook wel paardenmest. Het gewicht zal dus veel lager zijn maar hoeveel lager?

• Jan

Ga er maar eens van uit dat alles kurkdroog is en dat er gemiddeld twee tot drie centimeter leem op zit. Het gewicht van stro en droge paarde(n)mest is bijna te verwaarlozen. Ik schat dus in 30 tot 40 kg per m2.

• lujza

Ik heb een stuk van het oude plafond bewaard, er zit hout in dat bijna versteend is en daar om heen stro en leem.( heel zwaar dus)

Ik zal het morgen opzoeken en wegen en meten als het belangrijk is voor je.

Laat het maar even weten.

• Jean en Maria

Hallo Lujza,

Als je dat zou willen doen heel graag.

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Jean en Maria

• lujza

Het stuk is (het plafond was dus) 15 cm dik en wat bewaard is gebleven, is 20 cm breed en 60 cm lang.

Het weegt bijna 17 kg.

Dus grofweg 7,5 x 17 kg = 127,5 kg per m2.

vriendelijke groet,

Louise

• DBC

Hallo,

Ik zie dat jullie info vragen ivm een lemen plafond. Als het mag had ik graag gevraagd waarom? Doe jullie hieraan werken ofzo? Waarom vraag ik dat, wel wij hebben ook een huisje gekocht met een zolder met lemen vloer / plafond. Nu vroegen wij ons af of deze bovenverdieping te renoveren valt, ik bedoel of wij hier kamers kunnen maken of een vloer op kunnen leggen desnoods voor stockage? Hebben jullie soms ideeen of oplossing?

Alvast bedankt

Mvg.

Chris

Polany Hongarije

• Geranita

Hallo Chris,

Onze ervaring is dat het prima te doen is om, op een bovenverdieping met een laag leem op de vloer, een vloer te maken.

Ik ken mensen die eerst het leem hebben verwijderd en daarna de vloer hebben uitgevlakt m.b.v. 5x7 balkjes, waarna er isolatie is aangebracht en daarna is afgewerkt met vloerdelen.

Wijzelf hebben het leem laten liggen. (extra isolatie en minder werk:-)) De lemen vloer hebben wij uitgevlakt met 5x7 balkjes, de ruimte ertussen geïsoleerd en daarop een vloer gelegd van vloerdelen. Op deze vloer hebben wij de wanden voor een tweetal kamertjes en een halletje tussen de beide vertrekken aangebracht. (Het dak hadden we, voor het plaatsen van de wanden, uitgevlakt met 2x15 planken en daarop een raggelwerk aangebracht van panlatten, waarop we, nadat de dakvlakken waren geïsoleerd, (inclusief de juiste folies, een dampdoorlatende aan de buitenzijde en een dampdichte aan de binnenzijde), gipsplaten hebben aangebracht.) Het geheel, dak en wanden, is daarna afgewerkt met gipspleister. Een prima resultaat en voor ons voldoende extra ruimte!

Groeten,

Gerard

• Beela

Jean en Maria

oervlaamse namen ,?