Hallo Prikkers,
Heeft 1 van jullie een aantal leuke recepten voor mij om op onze Bogracs te maken.
Gaat er mij eigenlijk om een aantal niet voor de hand liggende recepten te hebben.
Alvast heel erg bedankt.
Groeten,
Bajnok
Morgen staat bij ons DIT RECEPT op de menukaart.
Ze noemen het székelygulyás. Bij ons gaan er ook nog varkenspootjes bij.
Het Hongaarse recept tref je HIER.
Heerlijk.
http://mindmegette.hu/lapokkepek/receptgaleriak/16000/16756_szekelygulyas_n.jpg
Hallo Jan,
Dank voor de informatie.
Bij het openen van het eerste recept zag ik bovenaan een link naar een hotel ( Praterstern ? ) in Wenen,
Ken jij dit hotel en wat is je gedacht over dit hotel,
Ik vraag dit louter informatief , omdat ik van 14 op 15 augustus er overnacht en ik ken het absoluut niet.
Dank bij vorbaat voor je informatie en ik zal deze informatie met de nodige discretie behandelen.
Mvg.
Fons
Csirkepörkölt
150-200 gr. kipfilet per persoon
1 bakje baconstukjes per kilo vlees
olijfolie
bruine champignons
1 gesnipperde groene TV-paprika en 1 pittige groene paprika
1 grote ui per kilo vlees
2 teentjes knoflook per kilo vlees
1 volle eetlepel paprikapoeder per kilo vlees
delicaat kruidenzout (naar smaak, begin met 2 eetlepels per kilo vlees)
1 flinke theelepel gedroogde basilicum per kilo vlees
1 flinke theelepel gedroogde marjolein per kilo vlees
1 afgestreken theelepel gemalen komijn per kilo vlees
Peper
1 liter bouillon
verse peterselie en bieslook
1 klein bekertje zure room per kilo vlees
De bacon knapperig bakken en dan olijfolie toevoegen. De uien hierin glazig bakken. De in blokjes gesneden kipfilet toevoegen en aanbakken tot ze een mooi kleurtje krijgen. De gesnipperde paprika’s en de in plakjes gesneden champignons toevoegen, even aanbakken. Dan de paprikapoeder er goed doorheen mengen (niet te lang laten meebakken, max. 2-3 minuten, anders wordt de paprika bitter) en meteen daarna de bouillon toevoegen. Nu ook de knoflook toevoegen en de overige kruiden en kruidenzout.
Laat het geheel minstens een uur zachtjes pruttelen in een ketel boven open vuur, of eventueel in een gietijzeren pan op het fornuis (deze heeft nl. een soortgelijke warmteverdeling als de ketel).
Voor het opdienen peterselie en bieslook en de zure room toevoegen. Serveren met pasta of nokedli en een gemengde salade.
Recept Nokedli of Galuska voor 5-6 personen:
500 gram bloem
5 eieren
Water of zure room
Zout
Zet een grote pan met water op en breng die aan de kook. Voeg er zout aan toe en een beetje olie aan toe. Bereid het beslag pas als het water al bijna kookt, anders wordt het taai. Meng de bloem met de eieren en zout en voeg net zoveel water of zure room toe, tot je een dik beslag krijgt. Doe dit in een “szagattó” – een bakje bovenop een plaatje met gaatjes- boven de pan met kokend water en beweeg het bakje rustig heen en weer. Hierdoor valt het deeg in stukjes in het kokende water. Zodra de stukjes boven komen drijven, nog heel even door laten koken, dan in een vergiet overscheppen en met koud water afspoelen. Kook nu het volgende bakje met nokedli uit, herhaal dit, tot het deeg op is. Kook niet teveel tegelijk.
Doe wat olie in een koekepan en doe daar de nokedli in met wat zout. Dit is een basis recept voor naast pörkölt, maar je kunt er met uitgebakken spekjes, of met kaas of door er eieren doorheen te bakken, een aparte maaltijd van maken.
Zie ook deze video over de bereiding: http://youtu.be/oo02t0lKkeQ
Bron: Pap Gyöngyi
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?