treinprijzen en 65+

• part-time Hongaar

Hallo,

Ik maak sinds een jaar af en toe gebruik van het gratis openbaar vervoer voor 65+ers in Hongarije.

Bij onze treinreis van Budapest naar Siofok bleek dat het treinkaartje van mijn (jongere) vrouw ongeveer 15% verhoogd was.

Bij de controle in de trein bleek dat dat te maken heeft met de nieuwe sneltreintoeslag en dat 65+-ers die ook moeten betalen.

Dat kon deze eerste maanden van deze maatregel gelukkig gewoon van de conducteur, maar vanaf de volgende maand moet dat op het station gekocht worden.

Ik heb er geen probleem mee om die toeslag te betalen, maar een bekeuring wegens zwart rijden is toch zonde geld.

• Gepa

Klopt dit geld voor de intercity treinen.

• A.R

Hallo part-time Hongaar , GePa ea.

Dank voor de toelichting , want ik maak ook wel eens gebruik van de treinen richting Balaton.

Mag ik je volgende vragen stellen:

- over welke treinen gaat het IC, P of de gewone “ boemel ”

- moet je de bijslag betalen in het station of kqn je dat ook op de trein zelf ?

Dank voor een antwoord.

Mvg.

Fons

• Gepa

Fons e.a, het gaat voorlopig om de IC. Ouderen en studenten die voordien alleen voor de stoelreservering betaalden en verder niets betalen een toeslag.

• A.R

Hallo GePa ea.

Als ik het goed begrijp an kan je het volgende besluiten voor 65+ je betaalt een toeslag zoals voorzien in de IC treinen.

Moet je die toeslag betalen in het station of kan je die betalen in de IC trein zelf?

Ik heb nog een bijkomende vraag voor wanneer je een “ gewone ” trein neemt met klasse 1 als hoogste klasse nl: moet een 65+ een tikket kopen of een toeslaf betalen om in klasse 1 te rijden?

Moest een 65+ vroeger een toeslag betalen in een IC trein.?

Wat betekent de aanduiding P- trein?

Dank voor mogelijk informatie.

Mvg.

Fons