Fietsen in Hongarije

• Charles.Bruin

Ik durf me niet op de Hongaarse wegen te wagen met de fiets, ja, het fietspad rond 't Balaton, en een deel val de route dwars door Budapest naar Gödölö, maar verder niet. Je zie wel toerfietser op de weg, maar of dat Hongaren zijn?

Ik heb me afgevraagd of er veel Hongaarse wielrenners zijn. Ja, Bodrogi (door de nationale wijsneus Smeets op z'n Italiaans uitgesproken), maar verder? En of er ook fietsfabrieken zijn. Ik kom hierop dank zij de Tour de Fance, en dank zij een artikel over groene energie.

Dit ziet er uit als een Hongaarse vinding:

http://biciklopedia.hu/stringbike

Deze mooie beelden kwam ik nog tegen:

verdikke, die animatie met een gif werkt hier niet.

dan maar een filmpje

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=22Qj9QOCyIY

En jawel, die animatie Gif werkt wel, als je er op klikt!! Nou eens kijken hoe dat moet werken :S

• ifotep

Verleden zaterdag moesten we stoppen in de buurt van Mànfa, denk ik, om een wielerkoers te laten voorgaan. Er was 1 politiewagen bij, 3 volgwagens, en een stuk of 7 renners.

En in de regio Komlo - Pécs is een fietsfabriek.

• Beela

csepel,dat is een hongaars fietsmerk

en alles wordt hier vervaardigt,

andere hongaarse merken,dat zijn assemblage fabrieken van oosterse merken

beela

• Karel Stromph

In de communistische tijd was Csepel (industrieel eiland) al een fietsfabriek, maar ze maakten Kalatsjnikows.

• beirdo

't Was blijkbaar ook een autofabriek. Csepel D-350 +/- 1956.

Gr. Jan

• Karel Stromph

Ja, op Csepel (eiland in de Donau in Budapest) huisde de zware metaalindustrie, van daar dat er veel producten daarnaar genoemd zijn.

Groet, Karel

• digueman@live.nl

In szolnoc is ook een fietsen fabriek, en ja hoor hier in Bacs Kiskun word veel gefietst, en waar er geen fietspaden zijn op de grote baan, en de auto's die je voorbij willen gaan helemaal de andere kant van de baan op om ver uit uw buurt te blijven, naast de Tisza rivier zijn trouwens ook heel mooie fietsroutes.