Met aanhangwagen door Duitsland

• frankvq

Goeiemorgen forummers,

ik las net dat je - zelfs met een gewone - aanhangwagen achter je auto slechts 80 km/u mag rijden op de Duitse snelwegen. En in Oostenrijk 100 km/u.

Klopt dat nog en wordt daar streng op toegezien ?

Iemand ondervinding daarmee ?

Groeten,

Frank.

• Caya

Ja, dat klopt. In zowel Duitsland als in Oostenrijk wordt regelmatig gecontroleerd door middel van laserguns (in handen van personeel dat verstopt staat) en door radarapparatuur welke ook verdekt staat opgesteld) is onze ervaring.

• cactus

Vooral bij werkzaamheden aan de wegen wordt veel gecontroleert.

Tevens gebeuren veel ongelukken met aanhangers, iedere rit kom ik Roemenen en Bulgaren tegen die 120/130 km p/u slingerend over de wegen knallen met een oude auto op hun aanhanger.

Met een snelheid van 100 km p/u zal je weinig last hebben in Duitsland want ik heb nog nooit een duitser 80 zien rijden ;)

• Gepa

Klopt als je je aan het onderstaande houd kan je weinig overkomen.

Helaas wordt er in Europa geen standaard snelheid gehanteerd. In de meeste landen is 80 km/u de maximum snelheid maar in sommige landen wijkt deze snelheid af.

Land: Snelweg: Autoweg Bebouwde kom Max. breedte

Duitsland 80 80 50 255 cm

- met ontheffing (voorwaarden) 100 80 50

Oostenrijk

- caravan of aanhanger tot 750 kg 100 100 50 255

- caravan of aanhanger lichter dan auto 100 80 50

- caravan of aanhanger zwaarder dan auto 70 60 50

Hongarije 80 70 50 250

Succes met de rit naar Ibafa.

• Wilco

Je kunt aanhanger, bv. vouwwagen speciaal laten keuren om 100 km. te rijden in Duitsland. Je krijgt dan een sticker, wit zwart met 100 km. erop, om op je vouwwagen te doen.

Uiteraard alleen als de keuring positief afloopt.

Wilco

• king-leo

Vorig jaar iets te enthosiast met aanhanger gereden (A3)

Er is daar tevens een inhaalverbod voor auto's met aanhanger.

Paar honderd kilometer lekker doorgereden totdat….

Ford Transit, verhoogd dak, oud type al enige tijd achter me bleef dus ik zag geen probleem.

Toch gingen er opeens flitsertjes aan en mocht ik volgen.

Grapje van 47 km te hard (127km/uur) en “iemer wieder einholen” kostte me ter plaatse 208 euro en er volgde nog een maand rijverbod in Duitsland.

Tot 100 km/uur zou geen boette opleveren vertelde de agent maar dit was toch echt te hard in combinatie met het inhalen.

Tja, 80 was ook wel erg traag als je nog zo ver moet.

doe er je voordeel mee en goede reis.

• willie_

eigen schuld dikke bult. Veel te lage boete ook is mijn mening.

• Jos

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen :)

• willie_

Het verschil is naar mijn mening dat ik 47 km te hard niet niks vind en zeker niet met een aanhanger. Als iemand zichzelf te pletter wilt rijden, prima, maar het risico dat anderen ook de dupe worden is in deze te groot.

• Jos

Ik vind het erger 20 km te snel in de bebouwde kom dan 50 km te snel op de autosnelweg .