Automobiel industrie

• Charles.Bruin

We kennen tegenwoordig wel autofabrieken in Hongarije, maar met ter ziele gaan van Ikarus als fabrikant van volledige bussen is zelf automobielen maken er niet meer bij. En dat in het land waar de echte bedenker van de Volkswagen vandaan kwam!! Er is na de oorlog wel ‘t nodige gebeurd, maar de Comecon besloot dat Hongarije geen personenauto’s mocht maken. Hongarije heeft nog geprobeerd dir te ontduiken door “microcars” te gaan maken, een soort grote schoenen op wielen.

Nog zo'n pracht ding, er waren er met namen als Balaton, misschien dat Karel ze nog kent

en als je nou denkt zo klein: ja zo klein!!

Hier nog veel meer oude foto's: http://www.facebook.com/pages/%C5%90s%C3%B6k-tere/114513211908073?id=114513211908073&sk=photos_stream

• Gepa

In 2010 werd echter de productie van nieuwe bussen weer opgestart en was de wedergeboorte van Ikarus een feit. Helaas en zeker jammer dat zij het alsnog met deze doorstart het blijkbaar niet gehaald hebben.

Over de bedenker van de Volkswagen. Kennelijk zijn er wel meerde ontwerpers die claimen de echte bedenker van de kever te zijn?

De Kever was een combinatie van ideeën, die door Ferdinand Porsche - die van Adolf Hitler opdracht kreeg een auto voor het volk te maken - werden samengebald. Grote delen van de auto zijn echter niet door Porsche, maar door Béla Barényi en/of ]Erwin Komenda ontworpen. Beiden claimen de originele bedenker van het concept te zijn. In het boek Het ware verhaal van de Kever uit 2009 claimt de Nederlandse journalist Paul Schilperoord echter dat de ontwerper van de Volkswagen Kever eigenlijk de Hongaarse Jood Josef Ganz was. Het blijft vooralsnog onduidelijk wie de werkelijke bedenker was van het concept “Kever”.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Kever

• Hanszio

Misschien leuk om een kijkje te nemen in de toen nog volop draaiende fabriek van Ikarus?

Ik maakte in 1983 deze serie voor een reportage in Truckstar. De leukste plaat vind ik die, waar de droom van de werknemers

al in beeld kwam op de wanden van de werkstations. Eigenlijk niet veel veranderd aan die dromen, toch?

Overigens rijden de meeste van deze werkpaarden nog steeds rond… met of zonder rookwolk, met of zonder aanlopende banden

en van Siberië tot Cuba aan toe. De kunst is dat de hele techniek met zoveel tolerantie in elkaar is gestoken, dat je de motor

bijna met de hand zou kunnen reviseren……

Zoals deze die ik in 1995 op Cuba maakte…

• gea

erg leuk, ik ken ze niet, maar als je niet beter weet zou je denken dat het een tekening uit de Donald Duck of zoiets is……

• pettike

Overigens rijden er weer splinternieuwe Ikarus stadsbussen rond in Budapest, zij produceren dus weer.

Peter

• Karel Stromph

De ontwerper én BOUWER was József Ganz (dus niet alleen bedenker - er eed een wagen rond die hij gemaakt heeft). Ik heb daar een film van, een documentaire van National Geographic.

Maar omdat hij Joods was heeft Hitler de industriële fabricage aan Ferdinand Porsche gegeven. Er was om begrijpelijke redenen geen contact tussen Ganz en Porsche.

zie ook mijn oude posting:

Gepost door: Karel Stromph ()

Datum: 11 november 2009 21:39

Ik kan het niet vinden (weet niet onder welke titel ik hem gearchiveerd heb, ooit vind ik hem), maar volgens een uitzending van National Geographic, heeft een Hongaarse jood (Paul Swartz) geloof ik de VW ontworpen. Het model werd (met Swartz, kan ook Weiss geheten hebben) rijdende getoond. Hij tufte ermee rond. Maar omdat hij een jood was heeft Hitler hem van de VW gehaald en Porsche erop gezet.

• Gepa

Er zijn tegenstrijdige verklaringen wie nu echt de bedenker en ontwerper van de Volkswagen is.

Josef Ganz (Boedapest, 1 juli 1898 - Australië, 26 juli 1967) was een Hongaars auto-ontwerper die volgens sommige bronnen de voorloper van de Volkswagen Kever zou hebben ontwikkeld. Dat wil niet zeggen dat hij dit ook daadwerkelijk was.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Kever

http://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen

Het blijft vooralsnog onduidelijk wie de werkelijke bedenker was van het concept “Kever”.

• Gepa

Mooie nostalgische foto's Hans. Hoewel ik in de schroothoop geen Ikarus meer kan ontdekken! (tu)

• Gepa

Ook een stukje nostalgie:

Pannonia (motorfiets)

Pannonia is een historisch Hongaars merk van motorfietsen.

Pannonia ontstond in 1954 uit het merk Csepel. Pannonia maakte 48 cc-modellen, maar ook tweetakten tot 248 cc. Voor de export naar het Westen werden deze vaak voorzien van Japanse onderdelen, zoals Mikuni-carburateurs. Pannonia produceerde tot 1975.

In dezelfde fabriek werden ook de Panni-scooters en motorfietsen van de merken Danuvia en Berva geproduceerd. Danuvia-motoren waren 123 cc-modellen die van 1955 tot 1963 werden geproduceerd.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pannonia_%28motorfiets%29

• Charles.Bruin

Ja, ‘t was eigenlijk een rot gezicht, op een gegeven ogenblik in het bussen-land van Oost Europa andere bussen dan Ikarus te zien. Nu zijn ’t misschien nog bussen door Ikarus gebouwd, maar dan staat er Volvo of zo op de gril, met andere woorden: ze bouwen een bus op basis van andere motoren en overbrengingen. Zoiets doet bijvoorbeeld Credo ook, is toch een stap lager dan wat ze voorheen deden. Den Oudste in Woerden deed net zoiets, Dat is, ondanks het prima ontwerp voor gebruik van kunststof dat in de koker zat ook hun einde geworden. MAN en Mercedes en zo konden de bussen er wel bij doen net als over de grens. Laten we hopen dat de Hongaarse bouwers niet 't zelfde overkomt.

Ach zijn m'n oude vriend, Europa he, die denkt bij uitbreiding eerst aan nieuwe afzet gebieden, nooit aan de gevolgen.