ÁFA 27% op voedingsmiddelen?

• Diadal

''Het is niet verplicht de burger-koper een rekening met BTW/ÁFA te verstrekken.''

Jij stelt hier dat er een factuur verstrekt kan worden zonder de vermelding van de BTW, dit is in de meeste gevallen juist wel verplicht.

Het door jouw aangehaalde voorbeeld is leuk gevonden, maar is hier niet van toepassing. Er wordt hier niet een factuur afgegeven en is het al of niet melden van BTW niet relevant.

''nog sterker, het is niet eens verplicht een rekening een bon af te geven.''

Heeft er iemand van jullie ooit een rekening betaald die niet is ontvangen (geen zwart werk)?

Hoe kun je aantonen dat je op een legale manier aan je hout bent gekomen als je geen rekening/bon kan overleggen?

Hoe kun je aantonen dat gedane werkzaamheden ‘wit’ zijn verricht zonder factuur (inc AFA)?

• Diadal

Je hebt zelf al een link gegeven met de uitzonderingen, je hoeft ze hier echt niet een voor een op te noemen.

• gea

het gaat hier over boodschappen/levensmiddelen.

Op je vervolgopmerkingen, ja, ik betaal geregeld dingen waarvoor ik geen rekening ontvang, o.a. bank kosten, eten in een restaurant, enz. daarnaast bewaar ik nooit de kassabonnen van in jouw voorbeeld de bouwmarkt (hout), maar ook nagenoeg alle andere kassabonnen gooi ik bij het oud papier of neem ik uberhaupt niet mee, dit geldt ook voor de nota van de aannemer (incl BTW/ Afa) behalve wanneer deze nog onder garantie valt.

• Diadal

Ik reageerde op de opmerking van Karel.

Als ik wil afrekenen in een restaurant vraag ik altijd om de rekening, hoe weet ik anders hoeveel ik moet betalen?

Servicekosten van de bank worden van te voren vastgesteld en je krijgt bij een wijziging een melding hiervan, je gaat dus op voorhand akkoord.

Een jaar of drie terug is er bij ons een buurtonderzoek geweest naar de herkomst van stookhout omdat er nogal wat hout was gestolen in de buurt. Volgens de politie moet je kunnen aantonen dat je op een legale manier aan je hout bent gekomen.

Bij (een mogelijke) verkoop van je huis, in Hongarije, is het wel zo verstandig om facturen van aannemers te bewaren omdat dit van invloed is op de winstbelasting.

Mocht er een onderzoek lopen naar een aannemer ivm belastingontduiking, en jouw naam komt ter sprake, is het wel handig dat je kunt aantonen dat de bij jouw verrichte werkzaamheden niet zwart zijn gedaan.

• willie_

Het is zelfs zo als je iets op de markt koopt dan behoort men je ook een bon te geven. Meestal doet men dat niet, maar als men het niet vertrouwt of als er gecontroleerd wordt, dan krijg je die bon wel.

• Diadal

Dat klopt, ik heb al eens een kloofbijl op de markt gekocht. Ik betaalde en zou weglopen, de verkoper verklaarde mij dat het verstrekken van een rekening verplicht was. Mocht een controleur zien dat de bijl mij zonder bonnetje werd verkocht werd deze verkoop als ‘zwart’ aangemerkt en zou de verkoper beboet worden voor ‘zwarte’ handel.

• gea

Dan moeten we toch maar de toekomstplannen voor het bouwen van een schuur wat naar voren halen, kunnen we een aparte ruimte maken voor het opslaan van alle bonnetjes, moeten we ook nog van allen een copy maken, want kassabonnen zijn na een half jaar niet meer te lezen.

• Diadal

Als je niet in staat bent om vast te stellen wat wel of niet bewaard moet worden is dit waarschijnlijk voor jouw de beste oplossing.

Vergeet je niet om een rekening te vragen?

• gea

ik zal mijn uiterste best doen om hier een gewoonte van te gaan maken….:S

• Gepa

Zou ik niet doen hoor Gea. Het geen enkele toegevoegde waarde om de bonnen te bewaren tenzij er garantie op een apparaat zit. Als je toch een schuur wilt bouwen om ander zaken in op te slaan kan natuurlijk altijd X(