65+ pas in Hongarije?

• Sissi

Hallo Prikkers,

Weet iemand, welke documenten je moet overleggen, als je vrij wil reizen met het openbaar vervoer als gepensioneerde?

Hier in Hongarije natuurlijk, bedoel ik.

En wat is hier de formele pensioenleeftijd voor mannen en welke voor vrouwen.?

Graag hoor ik van jullie,

alvast bedankt

Sissi

• Gepa

Je paspoort of identiteitskaart

• Oehoeboeroe

Een verblijfsvergunning, want toeristen zijn uitgesloten van deze regeling. Zij betalen de volle mep…

• A.R

.

• harli

Gewoon betalen net als iedereen.je moet je toch schamen als westerling om te vragen naar een vrijkaartje.dit is belachelijk.hier de rijke buitenlander uithangen en ook nog voor niks op de eerste rang.!!!!!!

• A.R

.

• lujza

Hoeveel inkomstenbelasting draag jij vrijwillig af aan de Hongaarse staat.

Ik vermoed van NIETS.

Kortom geleuter FANTOM.

• Gepa

Wat is er mis om hiervan geen gebruik te maken?

Openbaar vervoer 65+

Sinds 1 mei 2004 hebben EU-staatsburgers van 65 jaar en ouder recht op gratis openbaar vervoer in Hongarije. Zij mogen gratis gebruik maken van de volgende diensten:

● het landelijke gewone treinverkeer, 2e klasse (m.u.v. de eventuele plaatsreservering voor de sneltrein, InterCity 1e klasse, bijbetaling + plaatsreservering en Intercity Rapid).

● interlokale busverkeer die volgens dienstregeling rijdt

● (inter)lokale treinverkeer (HÉV)

● lokale openbaar vervoer die volgens dienstregeling rijdt

● (veer)pont die volgens dienstregeling rijdt.

Om van dit voordeel gebruik te kunnen maken moeten 65-plussers zich slechts met hun paspoort of ID-kaart kunnen legitimeren.

Hou even in de aankondiging in de gaten dat het per 1 september 2013 misschien zal verander voor wat betreft de Intercity?

• A.R

.

• lujza

Fons, ik ben het volkomen met je eens.

Wij wonen hier allemaal met ons pensioen uit NL en B en betalen geen inkomstenbelasting daarover.

Daarom was mijn vraag aan fantom of hij dat soms ook vrijwillig doet, m.a.w. of hij die vrijstelling ook onzin vindt en daar naar handelt.

groet uit het zuiden, ook voor Ria,