Hongaarse gezondheidszorg

  • siomark

    Ik werk er niet aan mee, gelukkig nog niet in ziekenhuis geweest, alleen om een vriendin op te halen die na een auto ongeluk met 2 gebroken schouders een stuk brood op dr nachtkastje geworpen kreeg, bij de beesten af. Heb haar naar huis gebracht waar haar moeder beter voor d'r zorgde en haar voedde etc. Zei hadden dat zo besloten als familie. Voor verdere behandeling uiteraard weer naar ziekenhuis.

    Mijn ex vriendin is Dr en wilde niet in ziekenhuis werken omdat het slecht betaald, en je eigenlijk wel het “drinkgeld” moet accepteren om een redelijke verdienste te krijgen, ze werkt nu voor een Amerikaans bedrijf en verkoopt medische zaken, ook jammer van het talent dat zo verloren gaat. Ze krijgt echter in deze functie ook vaak “drinkgeld” aangeboden omdat ze mensen goede instructies geeft over de middelen. Ze weigert uiteraard.

  • Pal

    Nou, ik ook dan nog even.

    Ik heb gemerkt dat Hongaren zich snel zorgen maken. Ze kopen veiligheid, kopen zich in in een netwerk.

    De andere zijde, die der dienstverleners, noemt een prijs voor de verleeende dienst maar verwacht daarnaast uit beleefdheid een fooi, een drinkgeld, een blijk van dankbaarheid.

    Die twee samen vormen een vruchtbare akker voor het in stand houden van dit fenomeen.

    Enne… duim omhoog voor de kennis, de techniek en de inzet van de Hongaarse gezondheidszorg.

    Maar als ik dat zo hoor over stukken brood die op een nachtkastje worden geworpen dan ben ik toch blij dat ik thuis eet.

    Pal.