Zorgverzekering Hongarije

  • jan en riet

    Goedemorgen prikkers,

    Wij wonen nu sinds 6 weken in Hongarije en hebben ons in Nederland

    uit laten schrijven bij de zorgverzekering. Van te voren geinformeerd

    hoe te handelen in het buitenland. Als we ons in Nederland lieten uitschrijven

    zouden we automatisch een E121 formulier toegezonden krijgen.

    Nu na 6 weken nog steeds niks ontvangen. Dus Unive Nederland bellen,

    ja we waren uitgeschreven, en vervelend dat we nog geen formulier hadden

    ontvangen. Nee we waren niet meer in Nederland verzekerd, kortom we leven

    hier onverzekerd.

    Unive gevraagd hoe we dit binnen de kortst mogelijke tijd zouden kunnen oplossen.

    Duurt 8 weken minimaal, we moeten in Hongarije maar een doorlopende reisverz.

    afsluiten dat dekt de eventuele kosten volgens Unive.

    Weet iemand een betere oplossing, want dit voelt niet goed.

    Alvast bedankt

    Jan en Riet

    www.hongarijevakantieverblijf.nl

  • Karel Stromph

    Kijk eens rond bij

    https://www.generali.hu/

    Sterkte, Karel

  • Centina

    Beste Jan en Riet,

    Allereerst ga ik er vanuit dat jullie gepensioneerd zijn, omdat jullie melding maken van het E 121 formulier. Dit formulier is namelijk alleen van toepassing als je als gepensioneerde wilt emigreren.

    Verder is in april jl. een prik verschenen over het onderwerp ziektekostenverzekering. Hier wordt o.a. ook verwezen naar onderstaand internetadres waar je je tijdelijk kunt verzekeren. Hoewel niet goedkoop is het mogelijk een oplossing voor jullie probleem. Even zoeken op het onderwerp “Ziektekostenverzekering”

    https://www.oomverzekeringen.nl/?gclid=CIPo04iBhqgCFYYXzQodfyl3qw

    De reden dat ik reageer op jullie bericht is het toeval dat wij ons vanochtend hebben laten inschrijven bij egészségbiztositás (de Hongaarse ziektekostenverzekering). Ondanks het feit dat er al veel geschreven is over de ziektekostenverzekering, vonden wij niet de juiste informatie op het prikbord. Daarom hebben wij ons door diverse instanties laten voorlichten. Dit leverde het volgende op:

    Bij uitschrijving uit Nederland stopt je ziektekostenverzekering automatisch omdat je geen inwoner meer bent. Je zult dus zelf maatregelen moeten nemen om je te verzekeren. (dit gebeurt niet automatisch door welke instantie dan ook).

    Via het CVZ vraag je het E 121 formulier aan. Dit kan je online aanvragen. Zie onderstaande link:

    https://www.buitenland.cvz.nl/webformulieren/aanvraag_formulier121.asp

    Het is handig om nog even op de site van CVZ te kijken voor meer informatie over het verzekeren van de ziektekosten in het buitenland.

    Wij hebben de aanvraag voor het formulier in de eerste week van maart vanuit Hongarije opgestuurd naar Nederland. Op 20 mei ontvingen wij de benodigde formulieren van het CVZ (4 setjes, te weten 2 setjes voor mijn man en 2 setjes voor mijzelf).

    Wij hebben overigens nog een poging gedaan om ons te verzekeren bij de Hongaarse ziektekostenverzekering zonder het E 121 formulier, maar dit is niet gelukt omdat mijn man gepensioneerd is en dan heeft men het E 121 formulier nodig.

    De reden waarom het zolang duurt, is dat het CVZ navraag moet doen naar het te ontvangen pensioen. Tevens heeft het CVZ de uitkerende instantie bericht gegeven over de inhoudingen.

    Zoals gezegd zijn wij vanochten met de papieren naar de Hongaarse ziektekostenverzekering gegaan. Naast de formulieren van het CVZ was ons paspoort nodig plus ons lakcim en ons registratiekaartje. Er werd ter plaatse voor ons beiden een formulier ingevuld met onze gegevens (naam, adres woonplaats geboortedatum enz.). Daarnaast is voor ons beiden een formulier ingevuld voor een europeese pas. Dit voor het geval wanneer we op reis gaan buiten Hongarije. Dus handig om dit ook direct te regelen. De 4 setjes formulieren van het CVZ werden ingenomen en we kregen niets terug.

    Voor alle duidelijkheid, laat ik graag weten dat jullie NIETS op de formulieren van het CVZ moeten invullen. Dit is ons zeer op het hart gedrukt door een medewerker van het CVZ waar we onlangs nog contact mee hadden. Verder is ons verzekerd dat we onze passen over ongeveer 10 dagen per post ontvangen. Daar moeten dan maar op vertrouwen want we hebben nu niets.

    Even opletten bij het invullen van het aanvraagformulier voor het E 121 formulier. Hierop moeten jullie namelijk een datum opgeven wanneer de verzekering ingaat. Deze datum moet goed matchen met de datum waarop jullie andere (nog af te sluiten) eindigt.

    Onze Nederlands ziektekostenverzekering hebben/hadden we nog niet opgezegd en we hebben ons nog niet laten uitschrijven uit Nederland omdat dan automatisch de ziektekostenverzekering zou vervallen. Nu alles hier geregeld is, laten we ons z.s.m. uitschrijven. De formulieren van de gemeente hadden we al meegenomen.

    Tot zover onze ervaring. We hopen dat jullie (en misschien anderen) hier wat aan hebben.

    Groeten, Centina

  • ifotep

    Ik dacht dat er op 1 mei 2010 Europees iets veranderd was hieromtrent. Dat voor gepensioneerden formulier 121 niet meer nodig was. Hoe zit dat nu juist? Ik heb in Belgie geinformeerd bij het ziekenfonds. En zij weten het niet precies. Het is van: misschien, waarschijnlijk, ik denk het enz….

  • trekruiter

    Ifotep

    ik heb me ook laten uitscgrijven in be.

    En dan van de CM,kreeg ik de keus,(hier in HU toegezonden).

    Of blijven betalen in be,en daar verder in orde,mocht ik nog in Be gaan willen werken,of enkel in Hu,of aan beide betalen.

    Het is voor mij gemakkelijk opgelost geworden,door het stichten van een KFT,val ik automatisch onder de Hu verzekering.

    In mijn geval heet dat op mijn kaart HATOSAGI IGAZOLVANY.

    en tip,voor het oprichten van een kft,moet je je eerst een persoonlijk Hu btwnr laten registreren..

  • petersz

    Ik heb ook moeilijkheden gehad, waren 1 klap opgelost, zie een vorig topic KIMBERLY weet niet of zij nog beschikbaar is

  • atti

    Is het niet zo dat er bij de lokale supermarkt van CBA tegenwoordig van groupama iets speciaals is opgezet?

    Ik geloof dat er namelijk kaartjes hangen die je kunt kopen, vul je in en ben je verzekerd tot je iets hebt gevonden.

    Mocht je in Budapest en omgeving zitten dan kunnen we elkaar anders ontmoeten aangezien mijn vriendin in de verzekeringen branche werkt ( Ze is Hongaarse ) en ze alle ins en outs en prijzen weet.

    vriendelijke groet,

    Attila

  • robert

    ik woon sinds 9 maanden in hongarije en ben al 6 maanden bezig om mij voor ziektekosten te verzekeren

    ben wel 65 maar ontvbang nog geen aow (dan wordt alles geregeld via de svb), maar nu vragen ze om

    formulier e-104

    dit formulier moet je aanvragen bij je laatste ziektekostenverzekeraar (ik zou niet meer weten welke mij.

    dat was) en sta nu als onbekend te boek

    in portugal had ik zo'n ehic kaart, moet ik dan daar vragen om e-104 (dat wordt een hele tour)

    weet iemand een oplossing, bijv. bij een particuliere verzekeraar in hongarije (nodig t/m mei 2020 / aow)