Uit je antwoord maak ik op dat er wel degelijk 2 kaarten bestaan: een debetkaart/pinpas en een creditcard waar je ook mee kan pinnen.
Het is niet echt belangrijk voor me, want ik gebruik de rekening uitsluitend om rekeningen te betalen. Ik ben alleen nieuwsgierig of Hongaren het gebruik van een pinpas kennen zoals wij die hebben.
Men heeft inderdaad gevraagd of er maandelijks inkomsten op de rekening zijn. Dat is niet het geval.
We wilden een bankrekening zonder kaart, want onze NL kaart is hier netzo goed. Gratis opnames door een ‘betaalpakket’.
Het was niet mogelijk om een rekening te krijgen zonder bankkaart. “Dus vooruit dan maar.”
In plaats van de verwachte pinpas (een debetcard) ontvingen wij een creditcard. Het valt wel op dat het 16-cijferige nummer niet in relief is aangebracht zoals bij onze Nederlandse kaart. Die 16 cijfers zijn niet het bankrekeningnummer.
De kaart is gratis en je kunt er 2 keer per maand gratis geld mee opnemen bij de eigen bank. En ook pinnen in winkels is mogelijk.
Voor Fons:
Of Hongaarse banken verschil maken tussen Hongaarse- en buitenlandse klanten? Het antwoord is ja, maar dat verschilt per bank. Om deze reden ben ik van bank veranderd. Mijn ‘nieuwe’ bank ziet mij gewoon als ingezetene, met een lakcímkártya, die elke vier jaar naar de lokale stembus gaat. En zo hoort het ook.
Andere banken zullen buitenlanders, ook al wonen ze hier, méér in rekening brengen. Vast ook wel voor het hebben van een kredietkaart.
Banken zijn helaas niet uniek als het om “tarieven voor buitenlanders” gaat…..
Eric