Hallo allemaal,
Ik ben zeer nieuwsgierig of Hongarije ook een vorm van inburgeren kent zoals Nederland dit heeft. In Nederland moeten nieuwkomers van buiten de EU, die zich in Nederland willen vestigen, verplicht inburgeren. Mensen uit de EU zijn niet verplicht maar kunnen zich wel aanmelden voor de cursus maar zijn dan wel verplicht tot inburgeren. Hiervoor heeft de Nederlandse regering bij diverse organisaties inburgeringscursussen uitgezet. Deze cursussen kunnen variëren van een half jaar tot anderhalf jaar en op diverse Nederlandse taal niveau's. Hierbij wordt ondersteuning verleent door vrijwilligers, de zogenaamde taalcoach of praatmaatjes, zij helpen de inburgeraars individueel de Nederlandse taal te leren spreken, schrijven en begrijpen. Wijze ze de weg bij de instanties of helpen met het invullen van formulieren.
Meestal zijn het jongere mensen. Tot op heden heb ik 3 Chinese, 3 Hongaarse, 1 Siërra Leone en 2 Angolese inburgeraars begeleid.
Ten aanzien van het inburgeren in Nederland zijn er diverse sites met oefen materialen.
Oefen materialen kunnen o.a. zijn vragenlijsten waar het goede antwoord op gegeven moet worden. Onderwerpen zijn, hoe ziet Nederland eruit, omgaan met Nederlanders, gezondheid, wonen, dienstverlenende instanties en nog veel meer.
Mijn vraag is kent Hongarije dit ook, inburgeren in Hongarije en zijn er sites bekend waar Hongaarse oefen materialen op staan.
Groetjes
WILAN