lemen huis renoveren

  • data

    Dag , bedankt voor jullie reacties.

    Als ik het goed lees volstaat de leem methode bij niet al te grote schade en heb ik een andere aanpak nodig bij de grote schade.

    Het lijkt me erg leuk de leem methode eens uit te proberen.Eerst maar in het klein.

    Is iedereen dit met Edwin eens dat het cement de muren niet afsluit? Edwin's methode lijkt mij zeker ook wel doeltreffend om een lemen huis aan te pakken.

    mvg,

    Linda

  • Edwin

  • Edwin

  • Edwin

  • hbbs

    Mooi laten doen Edwin.

    Maar de stenen aan de onderkant, deze lopen niet door tot aan de binnenkant.

    Ik ben bang, en heb al veel huizen in HG. gerenoveerd, dat er later toch vocht problemen

    gaan ontstaan.

    Jammer dat ze het zo hebben gedaan.

    Maar ieder kijkt in zijn of haar eigen beurs.

    Gr. Bert

  • roger.seys@base.be

    Ik vind het resultaat van de muur bij Edwin wel Top, alhoewel ik twijfel aan de bouwkundige kwaliteit in de tijd gezien.

    Leem blijft voor mij een bouwstof die om problemen vraagt alhoewel ik gezien heb dat men nieuwe huizen in leem optrekt waarbij men hedendaagse kennis verwerkt met betrekking tot opterkkend vocht en de isolerende eigenschappen van het product. In deze nieuwe toepassingen heb ik wel vertrouwen.

  • Edwin

    Ja klopt, de stenen zijn aan de buitenkant in de lemenmuur gemetseld om de lemenmuur aan de onderkant te verharden. Slechte delen zijn weggekapt en hiervoor in de plaats zijn stenen gebruikt. Het geheel is goed afgestuckt, zodat vocht vanaf de buitenkant minder kans krijgt om in de muur te trekken.

    De fundering waar de lemen stenen op zijn gemetseld zijn oorspronkelijk al van steen.

    Ook de binnenmuren zijn afgeklopt en eerst voorzien van kunstof gaaswerk en vervolgens voorzien van een nieuwe (harde) stucklaag.

    Wij hebben eigenlijk tot afgelopen zomer, nooit echt last in ons huis gehad van vochtproblemen.

    Maar deze zomer was dan ook wel natter dan ooit en de oospronkelijke stucklaag was slecht en al gedeeltelijk van de buitenmuur af!

    Ja en dat een lemenmuur nu eenmaal sneller en meer vocht opneemt dan een stenenmuur, dat is gewoon een algemeen bekent feit.

    Daarintegen ademt een lemenmuur wel en bij de juiste ventilatie hoeft dit niet altijd tot problemen te leiden.

    De oude tanja's werden vroeger van leemblokken in combinatie met bakstenen gebouwd uit kostenbesparing. Ik ben er van overtuigd dat een stenenmuur harder en vaak sterker is en minder onderhoud vraagt dan een lemenmuur, maar als je een lemenhuis goed ondehoudt hij niet slechter hoeft te zijn.

    De meeste tanja's staan er inmiddels al meer dan 100 jaar!

    Wij hebben vertrouwen in de manier waarop onze muur is hersteld, gestuckt en is voorzien van een granollaag. Van de “meester” die de klus bij ons heeft geklaard, hebben wij al vele huizen (muren) gezien die op deze manier zijn hersteld en na vele jaren zit daar het stuckwerk nog steeds goed op de muren!

    Hierbij nog een foto van de opgeknapte voorgevel.

  • hbbs

    Mooi deze gevel.

  • trekruiter

    Heb hier wel een oude oven en binnenmuur afgebroken,in oude leembakstenen.

    Wie ze wil hebben ,mag ze gratis komen afhalen.

    ik denk ongeveer 4 kuub.

    Dirk

  • data

    Ik vind het er erg goed uitzien ,Deze foto's die Edwin hier laat zien. Bert heeft het over de beurs alsof dit een goedkope methode zou zijn. Is dit een goedkope methode?

    Zijn de andere oplossingen veel duurder?