Aanhanger invoeren of kopen in HU

  • Rob Tettero

    Beste allemaal,

    Over 4 weken gaan we emigreren naar Hongarije. Nu is er de vraag of het mogelijk is om een aanhanger uit Nederland mee te nemen en daar te behouden.

    Hoe zit het met de regelgeving qua registratie?

    Zijn deze gemakkelijk in te voeren ( net als een grijs kenteken auto)

    Groeten,

    Rob Tettero

  • Pietjebel

    Hallo Rob,

    Ik woon al vijf jaar hier in Hu en heb mijn aanhanger nog gewoon op NL kenteken staan en de politie zegt nooit iets over die aanhanger en wat het invoeren betreft vraan het aan Marton die weet zeker hoe het in elkaar zit deze man is op dit prikbod te vinden onder NL auto invoeren.

    Gr Pietjebel

  • Idéfix

    Het hangt er vanaf of je totaal gewicht van je aanhanger meer of minder is dan 750kg. Als je een aanhanger hebt tot 750 kg dan kun je deze nooit gebruiken in Hongarije; Je hebt dan immers geen papieren van de aanhanger en dan is het onmogelijk een Hongaars kenteken aan te vragen. En met een NL plaat mag je niet rijden.

    Indien je een aanhanger hebt boven de 750kg totaalgewicht , dan is het geen probleem want dan heb je immers Nederlandse papieren daarvan.

    Dan kun je de aanhanger ook op Hongaars kenteken zetten, maar je kunt de aanhanger ook gewoon op NL kenteken laten staan. Je mag de Nederlandse aanhanger gewoon achter je Hongaarse auto koppelen. In de EU is het zo dat je achter een auto (of vrachtwagen) elke aanhanger van een ander EU land mag koppelen, als je maar de geldige papieren en een groene kaart hebt. B)

    ps. ik ga er in bovenstaande uitleg vanuit dat je een auto met Hongaars kenteken rijdt of gaat rijden. Als je met een NL auto blijft rijden is je vraag feitelijk ook overbodig.

  • Rob Tettero

    Dank jullie wel voor de informatie.

    Ik ga nu een Caddy kopen in Nederland en ga deze in Hongarije invoeren.

    De aanhanger hoef ik dus niet in te voeren. Alleen zal deze meeverzekerd moeten worden ( bij 750 kg > een eigen kenteken) zie :Aanhanger verzekeren

    Voor het verzekeren moet ik het nog even nagaan want dat is me niet geheel duidelijk. Je kan hem bij je auto bij laten schrijven of apart verzekeren zoals een caravan. Iemand hiermee bekend?

    hier staat dat het nu weer niet verplicht is… Link

    Bedankt!

    Groeten,

    Rob Tettero

  • Edwin

    Ik begrijp niet helemaal waarom je een aanhanger tot 750 kg nooit mag of kan gebruiken in Hongarije?

    In Nederland heb je daar geen apparte papieren voor nodig, de aanhanger moet alleen voorzien zijn van een witte nummerplaat met hetzelfde kenteken als van de trekkende auto.

    Wat is wat dit betreft dan anders met een aanhanger beneden de 750 kg in Hongarije?

    Wij horen het graag!

  • Karel Stromph

    Rob,

    Is je aanhangwagen nu verzekerd? Ik begrijp eigenlijk niet gped wat aan een aanhangwagen (behalve diefstal?) verzekerd zou moeten worden.

    Groet, Karel

  • Caya

    Ok Idéfix, een duidelijk verhaal maar als je een (NL) aanhangwagen hebt die tot 750 kg belast mag worden en daar is een chassisnummer in geslagen welke ook op de Nederlandse aankoopnota staat, weet je of het dan wel mogelijk is hem te ‘importeren’? En zo ja, hoe gaat men dan te werk? Ook wij hebben nl. een aanhangwagen met NL kenteken maar een Hongaarse auto. Nu rijden we er hier in de buurt wel mee rond maar stel dat we hem weer eens mee naar Nederland willen nemen, dat gaat nu dus niet.

  • Idéfix

    omdat een aanhanger onder de 750kg geen kentekenpapieren heeft in Nederland (en Belgie!). En zonder kentekenregistratie kun je hem niet op hongaars kenteken zetten. Een chassisnummer alleen is onvoldoende. Als je er toch mee gaat rijden , met een valse plaat dus, kan je een flinke boete krijgen en ze nemen de aanhanger in beslag.

    In NL en B schroef je gewoon een bijgemaakte kentekenplaat op je aanhanger (tot 750kg) en hopsa, rijden maar. Dat kan dus niet in H. Daar moet elke aanhanger voorzien worden van een eigen kentekenplaat (met bijbehorend kentekenbewijs), zoals ook bij caravans in NL / B.

    Natuurlijk kun je wel met een aanhanger onder de 750kg rijden in Hongarije, maar dan moet je de aanhanger in Hongarije kopen. Dan wordt hij gelijk voorzien van een kenteken.

    Met een Duitse lichte aanhanger mag je dan weer WEL rijden achter je H auto. Immers, ook in Duitsland hebben ALLE aanhangers een eigen kentekenbewijs met kenteken.

    ik hoop dat het nog te volgen is ?

  • Idéfix

    WA dekking ! je kunt ook door je aanhanger of caravan bij een ongeval iemand schade / letsel toebrengen. Stel je maait met je Tabbertje een fietser van de weg….

    het is soms effe doorduwen in een fille hoor

    http://www.cs.vu.nl/~jvwilge/achteruit/caravanrace5.jpg

  • Idéfix

    .