tuinonderhoud

  • ollekebolleke

    Het allergrootste probleem in de bestrijding van Parlagfü is dat het zaad ervan gedurende 25 jaar kiemkracht blijft behouden.

  • elizabeth

    …en de autochtone beplanting goed verzorgen is waar, maar als er al veel parlagfü staat heeft die juist die andere planten allang verdrongen, want ook dat is een vervelende eigenschap van deze plant. Afsnijden is niet voldoende omdat uit de oude wortels vaak weer een nieuwe plant ontspruit. Vandaar dat ik het had over uittrekken.

  • Karel Stromph

    De Parlagfü kan NIET uit de wortel groeien. Maar als je hem niet goed, vlak boven de grond (bij de wortelhals) afknipt dan kunnen er zijtakken (die al rudimentair aanwezig waren) uitgroeien. Er zijn pakweg 4 van deze zijtakken.

    Ik vraag me overigens af of het üverhaupt parlagfü is, of is het de “bijvoet” http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijvoet ?

    Ik herhaal, parlagfü eist ruimte, hij is een eenjarige onkruid. Als je eromheen graszaden plant dan verdwijnt ie van zelf (vooropgesteld dat het gras uitkomt).

    Groet, Karel

  • elizabeth

    Hier zwijgt de spreker stil…maar of het nu om zijtakken gaat of om uit de wortel opnieuw opkomen, uittrekken is de beste remedie. Dat je dan tevens iets anders zaait, zoals gras, prima natuurlijk.

  • ginshitje@hotmail.com

    Graag zou ik hier nog effe op willen reageren dat het Hollands koppel dat onze tuin wil komen doen aan 3-4000 forint per uur niet uit ons dorp komt in Szoreny ;)

    Groetjes,

    Ingrid

  • Stef from Belgium

    Hey Ingrid welkom in (dit virtueel) Hongarije.

    Wij zelf zijn een Belgische familie met een vakantiehuisje te Almaskeresztur (Baranya) is ongeveer een 30km van bij jullie.

    Wat onze tuin betreft, en tevens ook alle andere onderhoudswerken, worden deze vakkundig uitgevoerd door onze Hongaarse buurman.

    Als je wil kan ik eventueel aan hem vragen of hij de onderhoud van jullie tuin voor zich wil nemen.

    Uiteraard indien je dit wil moet je zelf maar een regeling voorstellen voor de financiele kant van heel het gebeuren.

    Ik kan het alleen maar voorstellen.

    Zelf zijn wij in Hongarije van 10 julie t.e.m. 12 augustus.

    Dus wil je me nog berijken voor we vertrekken dan het liefst voor woensdag 07 jullie

    Groetjes Stef

  • ginshitje@hotmail.com

    Stef,

    Dank je voor het aanbod maar ondertussen zijn we al in kontakt met iemand van een naburig dorp die ons mogelijk kan helpen.

    Vandaag weten we meer.

    Wordt dit niets dan houd ik jou aanbod zeker in het achterhoofd.

    Dit is inderdaad een leuk forum en ik zal hier nog wel ettelijke keren komen toeven, denk ik(:D

    Ik wens je in ieder geval nog heel veel plezier daar in Hongarije en wie weet komen we mekaar daar nog eens tegen he.

    Zo niet, komen we mekaar hier op het forum nog wel eens tegen.

    Ingrid

  • ginshitje@hotmail.com

    RECHTZETTING :

    Graag had ik hiermede duidelijk willen rechtzetten dat de prijs van het Hollands koppel welke ik hieronder vermeld had een officiële prijs betreft voor 2 mensen per uur.

    De prijs per persoon bedraagt derhalve 1750 forint per uur.

    Deze mensen hebben een zaak en rekenen alles netjes af op faktuur.

    Groetjes,

    Ingrid

    ginshitje@hotmail.com Schreef:

    ——————————————————-

    > dank je allemaal voor jullie reactie

    > wij zijn echter nog zeer nieuw en pril in

    > Hongarije en spreken ook nog maar weinig

    > Hongaars.

    > tot nu toe zijn we nog niet erg succesvol geweest

    > in het vinden van een buurman die onze tuin wil

    > komen maaien en onderhouden

    > ons dorp is ook niet erg groot (+/- 25 huizen denk

    > ik) dus heel veel mensen wonen er niet

    >

    > ondertussen hebben we al wel kontakt met een

    > hollands koppel die tegen vergoeding 3000-4000

    > forint per uur onze tuin willen komen doen

    > of ook iemand van GE GE makelaardij die ook een

    > Hongaarse aannemer kent die tegen 500 euro per

    > jaar het tuinonderhoud wil doen

    >

    > we zetten onze zoektocht verder…..

    > Ingrid

  • mart@interware.hu

    goh , zulk zaad heb ik ook B)

  • Willem van Herpen

    Hoi daar, Wij hebben reeds ruim 3 jaar een huis in Tótujfalu (ten zuiden van Szigetvar), wij hebben onze overburen gevraagd voor ons huis en tuin te zorgen.Dit gaat nu goed maar we hebben eerst nogal wat ellende daarmee gehad.

    Hoever zitten jullie van Szigetvar vandaan? Ik heb nl een zeer goede (Hongaarse kennis wonen in Szigetvar die ook nog eens vloeiend Duits spreekt en die voor een aantal Nederlandse families de tuin en huis onderhoudt) Dus als je belangstelling hebt, laat t maar even weten. Gr Willem en Rita van Herpen. (ps we zijn net terug van 3 weken Tótujfalu)