Met de auto naar ZW Hongarije!

  • Edwin

    In september gaan wij voor de eerste keer met de auto vanuit Arnhem naar Szaszvar in Zuid West Hongarije.

    Kan iemand ons vertellen wat de beste route is?

    Wij zijn van plan omstreeks 10.00 uur te vertrekken en te overnachten in Oostenrijk.

    Wie heeft op de route een goed overnachtingsadres (Hotel) waar we rond 19.00 uur willen aankomen?

    Wij willen onderweg bij de tankstations tolvignetten kopen. Waar kunnen wij ons 1e vignet kopen en wat kost dit (Oostenrijk)?

    Waar kunnen wij ons tolvignet voor de Hongaarse snelweg kopen en wat kost deze?

    Wij verblijven enkele maanden in Hongarije dus hoe gaat dat met zo'n vignet? Kleinste vignet kopen voor 3 dgn of hoe gaat dat?

    Natuurlijk is hier al erg veel over geschreven maar het zou leuk zijn dat iemand uit eigen ervaring met ons mee kan/wil denken en ons de antwoorden hierop kan geven.

    Natuurlijk kunnen we ook gewoon gaan en het vanzelf wel zien maar het is toch een stuk geruststellender om het vooraf te weten.

    Als je met een TOM TOM navigeerd (nieuwste kaart en updates) geeft deze dan automatische de meest juiste (snelle) route of heeft iemand hier andere ervaringen mee?

  • Stanley

    Edwin,

    Wat mij betreft beste route vanaf Arnhem,

    Oberhausen, Koln, Frankfurt, Wurzberg, Nurnberg, Regensberg, Passau, Wenen, Richting Budapest, bij Goyr eraf de 82 op tot Szekesfehervar, dan de M7 op en dan de afslag nemen richting Szaszvar, welke dat is moet ik je even schuldig blijven.

    Het eerste vignet halen net over de grens in Oostenrijk, ik dacht rond de 10 euro kleiner hebben ze niet. Die kan je trouwens ook bij de Anwb halen in Nederland.

    Hongaars Vignet ook net over de grens in Hongarije, let wel op daar, ze willen nog wel eens verkeerd geld terug geven daar, dus bijvoorbeeld als je 10.000 forint geeft krijg je voor 5000 terug, dus zo gepast als mogelijk.

    Als je veel snelweg gaat rijden in Hongarije dan een maand kopen anders gewoon per 4 dagen aanschaffen.

    Voor overnachitngen zijn er wel andere prikkers, ik rijd altijd in één keer.

    TOM TOM laat je via Budapest rijden is op zich niet verkeerd dan heb je alleen maar snelweg maar via de 82 scheelt het 70 km en een 30 minuten in tijd.

  • Caya

    Prijzen autobaanvignet Oostenrijk:

    10 dagen 9,15 euro

    2 maanden 24,15 euro

    Dus is, in jullie situatie, een 2 x 10 dagen vignet het goedkoopst. De vignetten zijn niet meer online te verkrijgen bij de ANWB, enkel nog maar in de winkels en anders op de autobahn bij tankstations.

    Prijzen autobaanvignet Hongarije:

    4 dagen 1530 forint

    10 dagen 2550 forint

    maand 4200 forint

    Dus, 2 x 4 daags (tenzij je in je vakantie ook gebruik wilt maken van de tolwegen) en dat kost dan 2 x 1530 forint en verder zie http://www.virpay.hu (online komt er 2 x 100 forint bij ! of handleiding bovenaan te vinden op het prikbord in een ’sticky’). Je kunt de vignetten dus online bestellen of bij een tankstation kopen.

    Let ook heel goed op of je het juiste kenteken doorgeeft want anders krijg je alsnog een boete als je gefotograveerd wordt. Tip: schrijf het op een papiertje en laat het bij het loket zien. Daarna zelf nogmaals het printje controleren wat je krijgt.

    Overnachtingen kun je o.a. hier vinden:

    http://hongarije.startpagina.nl/prikbord/search.php?915,search=overnachten,author=,page=1,match_type=ALL,match_dates=0,match_forum=915,match_threads=0

    De route heeft Stanley al beschreven, alleen zou ik er bij Györ afgaan en niet bij Goyr. (sorry Stanley, kon het niet laten)

  • jeroen09

    De 82 gaat naar vesprem de 81 naar szekesfehervar deze route geeft mijn tomtom ook altijd aan en niet over budapest, op de 81 zijn wel veel wegwerkzaamheden en ik weet niet wanneer dat die klaar zijn. Vignet voor oostenrijk haal ik altijd bij het grenstankstation/restaurant vanuit nederland en het vignet voor hongarije bij het MOL tankstation ook omdat ik hier weer autogas kan tanken, hier is het wel altijd opletten met geld teruggeven, ze hebben het al een aantal keren geprobeerd om te verkeerd terug

    te geven of een verkeerd vignet te verkopen.

  • Balázs

    Volgens mij is het veel sneller om de M1 te pakken tot Budapest en dan de nieuwe M6

  • Stanley

    Oeps ja de 81, ik rijdt altijd gewoon dus vergis me nog wel eens in de nummers, ik neem wel altijd de goed :)

  • Stanley

    Je hebt gelijk, snel typen lukt me nog steeds niet :)

  • anya

    Hallo Ik ben net terug

    Als je een Vignet koop in Oostenrijk voor oostenrijk is dat 10 dagen 7,50

    en als je een Matrice vignet voor Hongarije koopt dan is dat in de zomer voor 4 dagen de kortste en dat is volgens mij idd 1530 in het voor en naseizoen 1150

    maar als je de route A 3 in Duitsland neemt en in Oostebnrijk via Sopron naar benedergaat duurt de reis langen maar zie je iets van Hongarioje en kost het niets Extra

    Zelf ga ik over Gras en neem niet de toltullen maar een omweggetje Scheelt 4,50 en 7,50 en is een mooie route,

    Veel plezier in je Vakantie en geniet van de reis

    Het is vast geen straf iets van Europa te zien.

  • paul.witmond

    Hoi,

    Wij gaan altijd via passau, graz, maribor en via de M7 hongarije binnen

    Dit is wel wat duurder ivm het vignet van Slovenie maar het scheelt veel tijd

    Gezien de plek waar jullie naar toe willen zou ik dit doen.

    Op de M7 kan je vlak na de grens al afslaan richting Kaposvar.

    Ik rij altijd in 1 keer (Lelystad, Kisbereny = 13 uur)

    Success,

    Paul

  • jeroen09

    De route zoals stanley heeft voorgesteld is normaal ook in 13 a 14 uur te doen en scheelt 30 euro voor een vignet (1/2 jaar) voor slovenie en zeker als de 81 straks helemaal klaar is rijd dit lekker door.

    En hiervoor hoef ik niet boven de 140 km/h te komen in duitsland. Ik rijd dan wel door tot ik weer ik moet tanken +/- 550 km (op gas). Dus geen echte rustpauze`s en onderweg in de auto eten/drinken.

    De route over Graz (dacht ik) vind ik zeer irritant, tunnel in tunnel uit tunnel in tunnel uit enz.enz. en nog twee keer extra tol betalen daarbij is ook de max snelheid op dit traject lager.

    Nou ja, ieder heeft zijn eigen voorkeur maar voor Szasvar zou ik de route van Stanley aanhouden.

    succes met de keuze.

    gr jeroen