Pasen folklore

  • Karel Stromph

    Hallo, Balázs

    Ik had aangenomen, dat je het voor de grap bedoelde, danwel dat het, uitsluitend voor de grap, weleens gebeurde. Maar als je zeker weet dat het tot de locale gewoonte behoert, dan zij het zo, dan moet ik aannemen dat het juist is.

    Groet Karel

  • marloes01

    Wat is daar de speciale rede voor,dat ze dat doen met de vrouwen.Waar komt die traditie dan vandaan.Ik weet wel dat het besprenkelen met geurtjes een traditie is,Heb je hier een verklaring voor,waarom dat ze dat doen? Gr.Marloes

  • elizabeth

    Waarschijnlijk is het besprenkelen met water of zelfs het natgooien bedoeld als symbolische handeling, waar je verschillende dingen achter kunt zien:een rein igingsritueel van winter naar lente, de vergelijking van een meisje met een bloem die water nodig heeft om op te bloeien, en vruchtbaarheidsritueel, het bewijzen van je mannelijkheid, al die elementen zitten erin. Heeft dus niks met het christelijke paasfeest te maken, is (net als bv. de kerstboom met kerstmis) een voorchristelijk overblijfsel. Het meisje geeft in Hongarije een ei aan de jongen(s) die haar natgooien of -sproeien en ook het ei is een vóórchristelijk symbool van vruchtbaarheid en leven. Nu hebben de eieren alle kleuren van de regenboog, maar van oorsprong waren ze rood geverfd, rood ook als symbool van het leven (bloed) Mooi is om te zien hoe dat vóórchristelijke ei al eeuwen gedecoreerd wordt met christelijke symbolen: de basis van een versierd ei is (als het traditioneel gebeurt) altijd een kruisvorm, vaak zie je er hartvormen, ankervormen, het lam gods en dergelijke in/op verwerkt. Ga maar eens kijken in het eiermuseum dat ik hierboven noemde, je kijkt je ogen uit en je kunt er materiaal kopen (bijenwas, een pennetje, eierverf en patronenbladen met de oude motieven) om het zelf eens te proberen. Misschien is er in je dorp wel een vrouw die (nog) weet hoe het moet en het ook nog doet. Misschien mag je dan wel met haar en haar dochters en buurvrouwen meedoen aan zo'n eierverfsessie! Want je moet natuurlijk wel zorgen voor een aantal weggeefexemplaren voor eventuele buurmannen die jou komen besproeien! Kijk trouwens maar eens bij een benzinepomp bij de kassa: daar staan kleine plastic spuitflesjes met een paasdecoratie-etiketje.De heren die komen tanken kunnen gelijk een voorraadje inslaan…..helaas ruikt het dus naar “zuurtjes” …..

  • Balázs

    Mochten die jongens er daarna ook even op???? >:D< (:P)

  • Jos

    Dank aan iedereen voor de reacties.

  • Evert

    In Hongarije begieten de mannen de vrouwen. Ze zingen daarbij een liedje dat als volgt luidt:

    Zöld erdöben jártam

    Kék ibolyát láttam

    El akart hervadni

    Szabad elocsolni

    Wat betekent:

    Ik ging naar de groen weide

    daar zag ik een blauw viooltje

    dat dreigde te verwelken

    Sta me toe het te begiietn

    Dat begieten geburt van oudsher op het platteland met flink wat regen/bronwater

    maar omndat de arme vrouwen tegen een longsontsteking moeten worden beschermd is daar

    later een spuitbusje met (een zeer goedkope) eau de cologne voor in de plaats gekomen

    Daarna wordt de begietende man binnen uitgenodigd en krijgt hij een borrel aangeboden

    Vervolgens gaat hij naar het volgende adres en in de loop van de dag wordt de gang

    steeds onzekerder wat hiermee verklaard is.

    Met korona gaan we dat natuurlijk vanaf 1,5 meter doen, dus wel een extra sterke spuitbus en lange arm voor de borrel hanteren

  • stefan

    ik ken ,n hongaar die de taal niet kent maar wel het land vrij goed kent in oude tijd en moderne tijd

    groetjes