Pasen folklore

  • Jos

    Wie kent er wat van Hongaarse tradities rond het Paasfeest in Hongarije?

    Groetjes en dank

    Jos

  • Balázs

    Vrouwen worden in een bak met water gegooid of natgehoosd en we eten veel fonottkalács (gevlechte zoete koek), gerookte ham met verse mierikswortel en eieren. Uiteraard wordt er ook veel gezopen!

    www.theschool.hu

  • elizabeth

    Over Pasen in Hongarije valt veel te vertellen en daartoe ontbreekt me op dit moment de tijd helaas, maar ik geef hier een link naar nota bene het Hungarian Heritage Museum in Cleveland Ohio (!) waar een schat aan informatie te vinden is, in het engels, dat wel, inclusief paasgedichten (ook in het hongaars), afbeeldingen, eierschildertechnieken enzovoort. Leuk! http://www.jcu.edu/language/hunghemu/hungh6AS.html

    Verder is er in Baranya, in Zengövárkony, een dorp vlakbij Pécs, een schitterend eiermuseum, waar op palmzondag en op de paasdagen zelf altijd van alles te doen is. http://www.datan-datenanalyse.de/Tojas/index_nl.html Voor paasrecepten: kijk in het prachtige boek Hongaarse Specialiteiten en…vraag de buren, vooral de ouderen kennen nog precies de tradities en gewoonten en kunnen daar smakelijk over vertellen. Kellemes Húsvéti Ünnepéket!

  • Jos

    Dank je wel voor de tips!

  • Jos

    Dank je wel voor de tips

  • Karel Stromph

    Ben naar de sites gegaan en het eerste wat mij opviel is de “locsolás”. Ik heb nooit anders gehoord dan “locsolkodás” en “megöntözés” dus was mijn belangstelling snel weggeëbd. Locsolás doe je bij gewassen.

    Wat Balázs zegt is zeer typerend (behalve in het watergooien, dat doe je niet), vooral meisjes (maar ook vrouwen, mannen niet) worden besprenkeld met geurige vocht (water?) en geven daar iets voor terug. Gekookte ham met miriekwortel vind ik heerlijk.

    Groet, Karel

  • Balázs

    Karel, ik moet je tegenspreken, in dorpen wordt het wel degelijk gedaan. Vaak worden de vrouwen of in drinkwaterbak voor paarden of in een put gegooid. Daarna belonen de vrouwen dit bizarre spektakel met drankjes, roodgeverfde eieren en cash.

  • lujza

    Waar wordt dit dan gedaan, wij wonen zowel in Tolna als in Baranya en hebben dit nog nooit meegemaakt.

    Wel kennen wij het gebruik van het besprenkelen met reukwater door de jongens/mannen, in ruil voor een drankje of geld, maar dat is in het Hongaaarse deel van Roemenie

  • elizabeth

    Onze buurmannen komen ook langs met zulke (spuit)flesjes eau de cologne en ik ruik op paasmaandag dus naar een emmer vol zuurtjes of zo, brrrr…maar die gewoonte is de verzwakte afgeleide van wat Balázs vertelt. Overigens deden de jongens in Drenthe dat vroeger ook, een emmer water over de meisjes uitgieten. Die beloonden de heren alleen niet met eieren, geld of anders leuks, maar hadden hun handen zwart gemaakt met roet uit de kachel en smeerden de jongens hun gezicht daarmee in! Cultuurverschillen heten dat….

  • A.R

    Hallo,

    Hongaren sturen elkaar ook paaskaarten met paaswensen,

    Er wordt rond Pasen, ik denk op paaszaterdag, ook een speciaal vleesgerecht gegeten Dit gerecht wordt klaargemaakt met varkenshammetjes.

    Je kan dan op markten en ook bij grootwarenhuizen een dergelijk , sterk gezouten hammetje kopen. Je moet dit hammetje eerst een beetje ontzouten en daarna koken tot de vel en het been loskomt. Het gekookte vlees wordt dan gegeten met geraspte mierikswortel.

    Ik ken de juiste benaming voor dit gerecht niet, maar ik zoek het wel op , of misschien kennen andere op dit forum het.

    Groeten.

    Alfons