Crisiskinderen

  • Idéfix

    Vanmorgen vroeg heb ik een documentaire op de Duitse tv gezien over Hongarije, dit in het kader van de Europese verkiezingen. Ruim 20% van de Hongaarse bevolking leeft thans onder de officiele armoedegrens .

    De kindertehuizen barsten uit hun voegen omdat kinderen gewoon gedumpt worden. De ouders kunnen ze financieel niet langer onderhouden. Er was een jongetje van 8 dat een speciaal dieet nodig had. De ouders vonden dat hij maar moest eten wat de pot schafte. Na enkele ziekenhuisopnames kwam het kind toen in een tehuis terecht.

    Er is in Hongarije wel degelijk een wet die verbiedt dat kinderen afgedankt mogen worden vanwege financiele redenen, maar die is natuurlijk onuitvoerbaar.

    Het zou beter zijn de ouders een sociaal vangnet aan te bieden VOOR dat de kinderen de dupe worden van de economische malaise in het land. Vooralsnog heeft de regering een plan van 800 mln euro verlaagt naar 50 mln euro, hetgeen was toegezegd om deze kinderen te helpen. De (te weinig) kindertehuizen kampen hierdoor met veel te weinig middelen. Het personeel dat hier werkt zijn vaak vrijwilligers, al dan niet werkloos.

    Lijkt me interessanter om hier een bijdrage aan te leveren i.p.v. aan stomme tulpen voor Pécs.

  • Kace

    ja, helemaal mee eens, maar ga jij nu een nieuwe actie op touw zetten met een nieuw doel?

    Als je de meerderheid van de prikbordlezers er van kunt overtuigen dat we in Hongarije niet van die “Roemeense toestanden” willen (zoals enige tijd geleden uitgezonden door de BBC) weet ik zeker dat je zo het tienvoudige inzamelt. En alle actie is beter dan géén actie, hoe klein het resultaat dan ook zal zijn.

    Kace

  • johnny1957

    EN dan maar weer afwachten hoeveel geld er onderweg weer verdwijnt, !!

    IK zit niet te wachten op weer een miljonair, die rijk is geworden via een goed doel !

    KIJK eens naar de giga dure gebouwen die de zogenaamde goede doelen overal bezitten, en dan nog de onkostenvergoedingen die de heren/ dames bestuursleden zichzelf toebedelen!!!!

    Die denken echt niet van als ik een beetje minder doe kan er meer geld naar het goede doel , ze komen niet verder dan ,hoe word ik beter van het goede doel gr john

    ALS je iets wil doen doe het dan direct en zelf en terplekke anders is je geld gewoon weg

  • Kace

    ……………..zo de waard is vertrouwd hij zijn gasten??……………

    en laat me eens raden, Johhny, jij geeft nooit ergens aan, of wel?

    Kace

  • johnny1957

    NEE kace dat heb je helemaal goed ik kan een hoop ( zogenaamde goede doelen van binnen en van buiten ) en zie daar alleen maar zakkenvullerij op de kantoren, de mensen die het geld binnen halen die mogen het gratis doen !!!! langs de deur om te collecteren ( bedelen ) de hoge heren geven het wel uit ( na aftrek van hun zeer riante vergoeding natuurlijk !!!!! ) meestal wonen ze ook nog in een huis van de stichting , of gratis of een laag huurtje en maar klagen dat er geld tekort is ,

    al eens gekeken hoeveel de stichtingen in reserve hebben staan???

    Nogmaals als er iets gedaan moet worden doe ik het zelf dan weet ik dat elke euro echt aan komt en geen 40 cent van een euro,die vervolgens weer word geinverteerd in een zaakje dat gerund word door een van de bestuursleden of hun familie!!!!!

    DUIK er eens in en ga eens googelen , en kijk eens wat je allemaal te weten komt op het internet

  • Betting

    hallo prikkers,

    Natuurlijk kun je wel doen zonder dat alles op de verkeerde plaats komt.

    Wij hebben in overleg met de Gemeente en het hoofd van de school baby en peuter kleertjes ingezameld in Nederland een e-mail was genoeg om ze daar actief te krijgen.

    De kleding is met een transport voor Roemenië meegekomen en wij hebben het in de buurt van Kecskemet ( 2 uur rijden voor ons) opgehaald met de auto en aanhanger 42 bananendozen vol.

    Daarna hebben wij het in de school gesorteerd en in dozen gepakt de gemeente zorgde dat het bij de juiste families terecht kwam. Zo hebben wij 22 families een hele uitzet kunnen geven en wat over is blijft op het gemeente huis voor de peuters en de baby's die nog worden geboren.

    Daarnaast waren er dozen met knuffeldieren en die hebben wij op de kleuterschool aan ieder kind een knuffel uitgedeeld.

    De rest van het speelgoed blijft op de kleuterschool voor in de speelhoek.

    Het kost wat moeite maar dan weet je dat alles heel goed terecht is gekomen, Daarbij heeft de transporteur gezegd als er weer een zending moet komen , hij het wel gratis meeneemt.

    Lisa

  • ina

    Wij krijgen al jaren kleding en kleine spulletjes en speelgoed .En verdelen dat via scholen en buurtgenoten

    Wij hebben ook gevraagt of wij een kind bij ons mocht komen wonen

    We hebben alles ondernomen,maar helaas is ons Hongaars niet goed genoeg.

    Een kind begrijpt ons zo Maar ze laten liever het (zigeuner) kind op straat ,Dan dat ze liefdevol worden opgevangen.

    Jammer dat we verder niets kunnen ondernemen ,dan alleen onze hele buurt helpen met goederen

  • william

    Beste Kees jij wilt toch niet gaan beweren dat Johnny ongelijk heeft.

    Jan en alleman weet inmiddels wel hoe het er aan toe gaat bij dat soort instellingen.

    Dus ik vind dat stukje nergens opslaan,en juist dat heb je goed geraden ook ik geef

    nooit wat aan dat soort instellingen.

    William.

  • marloes01

    Waarom niet een van ons Hollanders het heft in handen nemen,bv een bankrekening openen in de vorm van een stichting,zodat iedereen bv per maand minimaal 5,00 euro kan storten op deze rekening,en dan levensmiddelen er voor kopen voor een weeshuis,voor die arme donders,en dan bv onder toezicht van een verdere landgenoot,dat weet je ook zeker dat het op de juiste plaats komt,ik doe hier direct aan mee,als het maar op de juiste plaats komt. Gr.Marloes

  • william

    Ik wil wel een rekening openen,dan heb ik eindelijk eens de kans om slapend rijk te worden. :D:D:D

    William.