Groepenkast voor Elektrische installatie

  • 3M

    Kan ik een nieuwe groepenkast die ik in Nederland koop, plaatsen in Hongarije.

    ivm de daar terplaatse geldende regels,

  • foad

    Hoi 3M,

    Ben geen electricien, maar weet wel dat een Hongaarse electricien hem moet plaatsen en aansluiten, daarna komt dan nog iemand die het controleert op deugdelijkheid van de installatie en dan nog eens het electrabedrijf, die zijn goedkeuring moet geven. verzegelen en een hoop papieren.

    Denk dat het trouwens goedkoper is om het door een Hongaarse vakman te laten doen.

    Groetjes,

    Foadje

    http://members.home.nl/hongarije.huis/

  • Bugac-Scotty

    Groepenkast plaatsen,

    indien de KWU. meter nog aanwezig is kun je dit zelf doen.

    Let er wel op dat je alles volgens de veiligheids-voorschriften doet.

    Als je de Ned. eisen volgt, komt het wel goed.

    Inderdaad mag je het niet zelf doen. maar wat niet weet wat niet deerd.

    Gr. Bert

  • Charles.Bruin

    Als 't om een nieuw huis gaat moet er een keurig rapport komen van een deskundige, dus of dat lukt is de vraag. Ik heb zelf van een bekend merk de automaten meegenomen (had ik nog) maar voor de prijs kun je ze net zo goed in Hongarije aanschaffen. Alleen die automaat met aardlek gecombineerd (ik wil de boiler groep apartkenden ze niet, maar wel geaccepteerd.

    In dat rapport staat alles, stopcontacten per vertrek, gemeten aarding van de stopcontacten. In geval van problemen is dat rapport maatgevend, ook voor verzekeringen.

  • Parttime Hongaar

    Hallo,

    Ik heb twee jaar geleden de elektrische installatie aangelegd in mijn huis hier in Hongarije. Er waren twee groepen waarvan één voor het hele huis.

    De andere groep, met aparte meter was voor de boiler. Die werkt op een soort nachtstroom die op afstand aan en uit wordt gezet.

    Ik heb een elektrische kookplaat geïnstalleerd waarvoor een aparte groep nodig was.

    De elektriciën van het dorp heeft een 9-groepenkast geleverd en de bestaande groep ontvlochten naar drie groepen.

    Vervolgens het ik zelf er een aantal groepen bij aangelegd, die de elektriciën vervolgens heeft aangesloten op de groepenkast.

    Zelf aanleggen was voor mij de eenvoudige weg, omdat ik dan beter kon afstemmen en samenwerken met de metselaar.

    Omdat de meters verplaats moesten worden heeft hij de zegels verbroken. Toen alles weer was aangesloten heeft hij een “stapel formulieren” ingevuld en kwam E.on de zaak weer verzegelen. Dat is alles wat ze gedaan hebben, niet verder kijken dan de meterkast.

    Hij gaf een offertebedrag vooraf dat me erg meeviel en heeft zich keurig aan alle afspraken gehouden.

    In Hongarije hebben ze nog nooit van NEN1010 gehoord.

    Even wat richtlijnen.:

    Alles moet met randaarde

    De kleurkode wordt niet gerespecteerd en ik kon niet alle kleuren draden kopen.

    Je kunt een normale groep aanleggen in 3x1,5 kwadraat. Die kun je gewoon in de muur metselen

    Voor de aansluiting van de kookplaat liet de installateur me 3x2,5 kwadraat gevlochten kopen. Bij het aansluiten klemde hij er eerst klemmetjes op om ze goed op de groepenkast aan te kunnen sluiten.

    Succes, Peter

  • Jantine

    Goedendag,

    Voor ons huis in Hongarije is de stroom helemaal weg, er moet een nieuwe teller kast komen. Ik heb begrepen dat tot 35 ampere het gratis wordt aangelegd. Wij hebben ook een boiler en een elektrische kookplaat en verwacht dat we aan 2 groepen niet genoeg hebben. Peter jij hebt er drie? Begrijp ik dat goed? Nu heb ik via de makelaar kosten doorgekregen per ampere extra en dat is honderden euros voor een groep erbij. Weet iemand wat de kosten zijn voor een extra groep? Ik begreep ook dat ze het gratis aanleggen maar de kunststof kast wel betaald moet worden of zelf aangeschaft. Als ik het uit bovenstaand verhaal opmaak kun je prima zelf de elektra aan leggen (als je er verstand van hebt) en dan aan laten sluiten door de plaatselijke elektricien. kunnen jullie mij advies geven?

    Alvast bedankt Jantine