bezoek tandarts

  • Idéfix

    Een paar weken geleden had ik om info gevraagd voor een tandarts in omgeving Pécs voor een grondige gebit-renovatie van een familielid.

    Welnu, we zijn in Pécs bij één van de door jullie aanbevolen tandartsen geweest en hadden er een goed gevoel bij. Een Zwitser uit ons dorp had hier overigens ook goede ervaringen. Dus prikkers bedankt!

    Het consult duurde bijna een uur waarbij we goede uitleg kregen.

    Kosten van dit consult ? Rien du tout ! We hebben een vervolgafspraak gemaakt.

    Kosten van de hele ingreep (nieuwe brug zetten met 10 kronen) ? Tussen 1700 en 2000,- euri. Deze behandeling zou in Belgie op een lieve som komen van 11.000 euri !

    De Zwitser had in Luzern een offerte voor zijn neus gekregen van liefst 15.000 euri !

    Nu had hij 3.500,- betaald… Overigens had deze man zijn eerste “Hongaarse” kroon laten zetten in 1984 en deze was nu nog perfect.

    Ik vind dergelijke verschillen schandalig. Een identieke kroon (made in Germany) kost in Hongarije ca 150,-, en in het “Westen” is dat al snel 1000,- per stuk. Hoe kan dat ?

  • Vadrozsa

    Het grote verschil in prijs is o.a. dat je in Hongarije 1000 maal meer tandartsen vindt dan in Nederland. De concurrentie is dus veel groter.

    In Nederland is de markt beter afgeschermd, dus als je als nieuweling een praktijk wil opzetten, je het best een bestaande praktijk kunt overnemen, met als voordeel dat je direct over een groot patientenarsenaal beschikt, met als nadeel dat je ongeveer 20 jaar moet werken om de lening af te betalen die je voor de overname (meest giga bedragen) moet lenen. Daarnaast kopen veel nieuwe tandartsen zich in bij een maatschap. (meestal gevestigd in een multifunctioneel zorgcentrum) De inventaris nieuw aanschaffen is overigens ook een giga investering. De regels en normen die zijn opgelegd door de verschillende instanties zijn in Nederland ook niet te vergelijken met de hongaarse, waar een tandarts gerust een oude uitrusting (vaak uit het westen) kan installeren en zo een start kan maken.

    Al met al kun je stellen dat de gemiddelde tandarts éérst een investering moet doen (tussen 300.000 en 1.000.000 euro!) om daarna te gaan terug verdienen.

    Het is een simpel economisch feit dat de patient die investering terug betaald.

    Kace

  • Pesadilla

    In Tiszaf? zit een geweldige tandarts waar we onze gebitten graag aan hebben toevertrouwd. Bij hem kostte deze zomer een brug van 12 porseleinen kronen slechts € 720. Het kan dus n?oedkoper in het oosten van Hongarije.

    Implantaten zijn € 400 per stuk, all-in, hij geeft je zelfs vitaminepillen en dure mondspoeling erbij. Daarbij verrichtte hij nog andere handelingen gratis en voor niets: vullen, trekken, prothese aanpassen. Hij heeft alle tijd voor je, je kunt op iedere dag van de week terecht, ook 's avonds, hij spreekt perfect Duits, kent je bij je voornaam en na de behandeling bedankt hij je oprecht… :-)

    Overigens heeft hij modernere apparatuur dan onze vorige tandartspraktijk in Veendam.

  • Michi

    Hoi zou je misschien zijn telefoonnummer en adres willen geven, ik moet ook nog wat laten renoveren in m'n bakkus. Dank je .

  • Pesadilla

    Zijn naam is Dr. Pásztor Zoltán en zijn adres is Ady Endre Út 6. Dat is naast de PennyMarkt (vlakbij de Pepsi-toren op de 33).

    Ik heb z'n telefoonnummer wel gekregen voor noodgevallen, maar hij doet niet aan telefonische afspraken, dus ik denk dat ik dat beter niet kan geven. Ik kan je nog wel een mail-adres of een faxnummer sturen, als je wilt.

    Je kunt naar de spreekuren: ma-di-do-vr van 15.00-20.00 u.

  • Laci

    Concurrentiegegeven is lariekoek.

    Wat telt zijn de lage lonen van zowel tandarts, assistente en tandtechnicus.

    Laci

  • Stanley

    1 belangrijke tip, laat het materiaal verifieren met Westerse tandartsen. Natuurlijk is het arbeidsloon veel lager hier in Hongarije maar ik heb wel slechte kwaliteit gezien van materiaal.

    Je wil tenslotte geen houten tanden :)

  • Michèle

    Je Nederlandse verzekering kan ook 1-2 kronen per jaar dekken, dus beter je verzekeringsvoorwaarden hier ook na te kijken.Mede omdat tandartsen hier niet zo blij zijn werk van een ander iets aan te doen, als je problemen krijgt kan je niet zo 123 in Hongarije staan.Dus bekijk de voorwaarden eens.

  • Ine

    Het Hongaarse ziekenfonds vergoedt geen kronen en/ of stiften……

  • Henk

    Kronen worden niet vergoed op onze polis. En inderdaad, de tandarts hier in Belgie heeft ons al gewaarschuwd niet naar het oostblok te gaan. Hij zou, evenals zijn collega's hier, weigeren om te helpen als er iets mis zou zijn.

    Volgens mij is dat in strijd met EU-bepalingen…

    In Pécs krijgen we 5 jaar garantie. En als er wat mis is, dan zijn we binnen 24 uur in Pécs. Geen probleem. Voor een besparing van ruim 9.000 euro kun je heel wat diesel verstoken, of vliegtickets kopen lijkt me.