ython blokken gasbetonblokken

• bert bácsi

Ik ben nog nooit in de grote bouwmarkten geweest . maar wie weet of ze er ook gasbetonblokken hebben van 7 br.-20 h.-40 l. en of er daar ook bochten zijn van 90 gr. en wat ze kosten . het zijn die lichtte witte blokken ook wel celbetonblok genoemd Ik wil een doucewandje maken en betegelen anders moet ik het uit Nederland mee sjouwen.

vr.gr. Bert bácsi

• Caya

Ja, er zijn inderdaad Ytonblokken te koop in allerlei maten. Wij hebben van de week vol verbazing staan kijken naar de aanbouw van een woning waarbij ze ze plat neerlegden en ze steensgewijs stapelden (10 cm dik en 20 cm hoog). De blokken werden daarna afgestuct. Ik vroeg me toen af of dat wel genoeg isolatiewaarde zou hebben en of er dan geen vocht ontstaat binnen in de woning.

• Caya

Sorry, ik bedoel dus Ytong blokken, met een g op het einde.

• Adrie

Klopt helemaal, Gasbetonblokken nemen inderdaad vocht op ondanks een vochtwerende coting. Isolatie waarden zijn dan ook zonder spouw nul,nul.

Bij blivend vocht gaan zij na verloop van ongeveer 2 jaar schimmelen en brokkelen af. Arme bewoners van deze nieuw gebouwde woning.

Adrie..

• Caya

Nou arme bewoners? Het bleek dat zij ervoor gewaarschuwd zijn maar desondanks er toch mee doorgingen omdat hun Hongaarse buurman beweerde dat het makkelijk kon. De fundering was al een geval apart. Geul graven, beton erin laten gieten (zonder bewapening) en 2 dagen later de Ytong blokken erop lijmen. Het gaat gelukkig niet om een heel huis maar om een 1 laags appartement (met plat dak!) wat aangebouwd wordt aan de bestaande oude Hongaarse woning.

Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 dus als er iets gebeurd: eigen schuld, dikke bult (toch?).

• Laci

Geen onzin verkondigen.

Ytong heeft een veel grotere isolatiewaarde dan de in Hu gebruikelijke porotherm. Bouwvergunningen worden hierop dan ook afgegeven met statische waarden. Ook in Hu wordt naar isolatiewaarden gekeken door bouw en woningtoezicht.

Niets mis mee ytong te gebruiken om een huis te bouwen. Men dient het uiteraard zowel binnen als buiten te stuken net zoals in andere gevallen.

Onze woning is 170 m2 grondoppervlak en ook gebouwd van ytong. We verwarmen in de winter in alle vertrekken tot 21-23 graden en hebben een verbruik van 2200 m3 per jaar. In NL verwarmden we nog niet de helft en tot 21 graden en kwamen op een jaarverbruik van 2000 kuub.

Laci

• Marloes

Laci,is dit dan een goedkopere manier,als dat je het met een spouw zou doen?