balatonmeer

• c de hullu

hallo

ik lees net bij de beoordelingen op vakantie reis wijzer ,dat er slangen en ratten in het balatonmeer zitten.

hebben hier meer mensen ervaringen mee,.

gr

• Ben

Van ratten weet ik niets, maar slangen heb je zeker in Hongarije. En daar slangen ook wel eens vakantie nemen, zullen die zeker ook weleens afzakken naar het Balaton!!

• Arjan

Die slangen zijn ringslangen en volstrekt ongevaarlijk. Je kunt ze zo beetpakken al stinken ze dan wel behoorlijk. Het is soms wel een beetje schrikken als zo'n beest plotseling voor je uit het water opduikt met een klein visje in zijn bek.

Ratten heb ik rond Balaton nog nooit gezien.

• Ben

Inderdaad, ongevaarlijk. Alleen zeeslangen zijn (zeer) giftig. En het Balaton is een meer, wat niet wegneemt dat je weldegelijk giftige slangen hebt in sommige delen van Hongarije (maar dus niet in het Balaton).

Giftig zijn de vipera Ammodytes (zandadder) en de kleinere en zeldzame vipera Ursinii (weide-adder) .

Conclusie : ga lekker zwemmen !

• Cees

Vooral in de stukken met rietbegroeiing zie je af en toe een klein slangetje met een klein visje in de bek rondzwemmen richting het riet , deze slangetjes zijn ongevaarlijk en gaan je uit de weg

• Caya

De eerste keer dat wij aan het meer kampeerde hingen de ‘slangetjes’ lekker te zonnen in de bomen. Ik schrok maar ze deden inderdaad helemaal niets. Maar echt prettig vond ik het toch niet hoor.

• Truus

Hoi ,Deze lieve slangetjes zwemmen in het Balaton. Heel onschuldig. Groetjes Truus

• Naturegallery

Dit zijn Dobbelsteenslangen, neefjes van de ringslang maar even ongevaarlijk.

Het verschil zie je makkelijk aan het ontbreken van gele plekken aan de zijkant van de kop en de geblokte tekening op het lichaam.

Ringslang:

http://naturegallery.fotopic.net/p39346218.html

http://naturegallery.fotopic.net/p37093810.html

• maci

hoe plaats je hier een foto? ik heb een foto van een slang van ongeveer 1,5 meter en ik zie geen ring van de ringslang en geen dobbelsteenjes.. maar ruitjes…en hij zwemt ook in het balaton meer rond..

de ringslangetjes worden niet zo lang en je kunt ze zo oppakken wat mening kinderen doen.. waarna ze nogal stinken :) de ringslangen scheiden een stinkende substantie af als ze in gevaar zijn..

alvast bedankt,

Koen