scholen in Hongarije

• Trudy Does

Wij 2 volwassenen en 2 kinderen 8 en 12 willen graag gaan emigreren naar Hongarije en zijn op zoek naar de schoolinformatie voor de kinderen. Mijn dochter gaat naar groep 5 en mijn zoon gaat binnenkort naar het MBO.

Nu willen wij graag weten welke scholen in Hongarije er zijn en makkelijk aansluiten bij Nederlandse kinderen die geen Hongaars spreken.

Het gaat mij erom dat ze zich snel uit de voeten kunnen maken in het Hongaars en een goede aansluiting vinden bij de hongaarse kinderen.

Het is de bedoeling om bij het Balatonmeer te gaan wonen en dan denken wij aan de kant van Keszthely.

Alle informatie is welkom zodat wij een goede schoolkeuze kunnen maken voor de toekomst.

Ook graag taallessen voor volwassenen want wij moeten natuurlijk ook zo snel mogelijk ingeburgerd worden.

Alvast bedankt.

Groetjes fam Does

• Ben

beste familie Does.

Van harte gefeliciteerd met jullie beslissing. Ik weet helaas geen advies in je schoolkeuze, daar wij zelf met exact dezelfde vraag zitten. Dus ook wij zijn benieuwd naar antwoorden hierop.

Mag ik misschien vragen wat jullie zelf gaan doen voor de kost in Hongarije?

hee vriendelijke groet, Ben

• Trudy Does

Mijn man werkt nu al in de bouwsector en heeft gehoord dat daar veel vraag naar is.

Hij werkt nu met dak en gevelbeplating en wil graag in onderhoud van woningen of de bouw.

Ikzelf wil een groot stuk land zodat ik een soort bed en breakfast op kan zetten met paarden/manege erbij.

Dit is alleen mogelijk als ik de juiste informatie omtrend scholen kan vinden omdat ik voor mijn kinderen ook een goede start in dit land wil maken.

• Ben

ik denk dat je je om de kinderen niet zo veel zorgen hoeft te maken. Een goede school kun je zeker vinden. En kinderen passen zich snel aan. Zeker voor het jongste kind zal het geen probleem zijn. Ook de taal zullen ze snel oppikken. (Voor volwassenen is dat al heel iets anders !)

Ik zou vooraf heel goed informeren of het wel mogelijk is een goede boterham te verdienen in Hongarije. Want een Bed and Breakfast is leuk ,maar Hongarije is geen Frankrijk… En in de bouw werken zal wel kunnen denk ik, maar de lonen liggen laag. En de kosten van levensonderhoud stijgen vrij snel.

Maar dit is slechts mijn mening.

Succes !

• a3ane

Hoi Trudy,

Ik heb je even een mailtje gestuurd wat betreft de scholen.

Groetjes a3ane

• Willie

Veel succes en sterkte. :D

Willie

• simon en manon

Hallo wij hebben vorig jaar de stap genomen met onze zoon van toen 12 jaar hier te gaan wonen.

Om te beginnen duurt de lagere school hier 2 jaar langer dus jullie oudste zal nog 2 jaar na de lagere school moeten.

Hier bij ons in het dorp gaven ze er de voorkeur aan om onze zoon groep 8 nogmaals te laten doen.

Het is al moeilijk genoeg om te moeten acclimatiseren voor de kids dus we wouden hem rustig de tijd geven.

Ook zijn er hier allemaal vakken die in Nederland niet bestaan en ze verstaan de taal niet.

Bij ons deed de school eigenlijk niets aan extra hulp of begeleiding dus hebben we zelf priveles gezocht voor hem.

Want na 2 maanden niets doen en niets verstaan werd hij wel erg gefrustreerd.

Nu krijgt hij sinds december 5 uur in de week priveles Hongaars vanuit het Engels.

Dus ook dit is erg moeilijk met alleen 1 jaar Engels op de Nederlandse basisschool

Ondertussen heb ik begrepen dat als een school hier je kind toelaat ze ook begeleiding moeten verzorgen, dit is ook de reden dat in de dichtstbijzijnde grote stad ze hier geen Nederlandse kinderen toelaten voordat ze geslaagd zijn voor een toelating examen Hongaars.

Dus hier blijft alleen de dorpschool over.

Maar hulp bieden ze dus niet en afdwingen kunnen en willen we niet doen.

Hoe het er over tig jaar uitziet met de opleiding van onze zoon weet ik niet, hij is intelligent genoeg en spreekt de taal al ontzettend goed.

Lezen en schrijven is nog erg moeilijk voor hem met alle vervoegingen en extra letters in het alfabet.

Wij willen niet meer terug maar of we het goed gedaan hebben zullen we pas over een aantal jaren weten.

Succes met de keuze. Manon

• veltmuis

Waarschijnlijk hierom wenste Willie sterkte……….En dan natuurlijk voor de ouders is het nog moeilijker

• Peter Z

Onze 2 zoons van 8 en 12 jaar hebben het afgelopen jaar in Keszthely op school gezeten, maar dat viel niet mee! Alleen de muzieklessen en de degu's vonden ze leuk ;) Ik wens jullie dan ook veel sterkte!

Peter

• Marloes

Beste Trudy,ik wil je beslist niet ontmoedigen,maar voor je deze stap zou nemen informeer eens bij mensen die daar in het branche gebeuren zitten,waar jullie intresse in hebben,als jullie in de bouwsector en in het manege gebeuren je bron van inkomsten willen gaan realiseren,dan zouden jullie nog heel veel tegen komen,waaraan jullie niet op hadden gerekend,bv dat de hongaren zelf onder de prijs gaan werken in de bouw,heb je flink wat reserve's achter de hand,dan is het een mooi land om te wonen en te leven,daarom wenst Willy jou ook sterkte,zij weten bijna alles van deze bouwsektor.Goed informeren bij je eigen landgenoten.Ik wens je evengoed heel veel succes. Gr.Marloes