Ik zit hier een beetje treurig te zijn, nou ja, een beetje, heel erg, en ook heel erg boos.
Het helpt allemaal niks, dat soort gevoelens. Ik kan ze beter omzetten in een waarschuwing. Niet voor alle medelanders op dit prikbord, maar via jullie voor alle inmiddels hongaarse vrienden en andere relaties. Het volgende is het geval: ik denk dat elke nederlander wel de verhalen kent over een zeer geraffineerde bende nigeriaanse oplichters, die willekeurige mensen een emailtje sturen waarin ze een verzoek doen om hulp bij een financiele transactie en je daarvoor een aardig, zeer aardig , bedrag bieden. Velen vlogen er helaas in en raakten alleen maar (veel) geld kwijt, omdat ze eerst moesten betalen voor het een en ander (zogenaamd) zijn beslag kon krijgen.
Ik heb het idee dat daar zo langzamerhand zo veel bekendheid aan gegeven is dat er (hoop ik maar) nauwelijks meer iemand in vliegt. De oplichters hebben nu hun terrein verlegd en willekeurige hongaren ontvangen nu een mail waarin ze wordt gemeld dat ze 1.000.000 (!) € gewonnen hebben in iets wat bv. STAATSLOTERIJ INTERNATIONAL heet met bv. “the State of Noord Holland” als adres. Weten hongaren veel.Weten zij dat dat al niet klopt en Noord Holland gewoon een provincie is? Het zal je maar gebeuren! 1.000.000€…..dat de brieven aan alle kanten rammelen (qua taal), dat de adressen niet bestaan, dat je nooit van te voren hoeft te betalen vóór je een prijs krijgt enzovoort…wie weet dat? Dus…volgens mijn informatie van de NL-ambassade zijn er al heel wat hongaren heel veel geld kwijt aan zogenaamde verzekeringen, belasting, een niet-witwas-verklaring (nou vraag ik je….) en nog veel meer onzin. Het kan oplopen tot een ton aan euro's!! Dat zijn persoonlijke drama's en vandaag werd ik geconfronteerd met een hongaarse vriendin die er met open ogen ingevlogen is. Wat een verdriet. En er dan met niemand over kunnen praten/durven praten, tot je niet langer kan….de schaamte over je eigen naiviteit.
Ik hou het verder kort: waarschuw je vrienden (vertel gewoon hoe het in NL ook gaat/ging) en als ze al in het schip zitten, laat ze stoppen met betalingen doen en naar de politie gaan. De aangiftes gaan via interpol naar NL, want het is duidelijk dezelfde “club”die opereert.
Er is een aantal eenvoudige punten waardoor je kunt weten dat iets NEP is:
Bij EEN ECHTE LOTERIJ geldt:
-die zal nooit winnaars via een e-mail bericht sturen
-je kunt nooit iets winnen als je niet eerst een loterijbriefje gekocht hebt
-ze mogen niet willekeurige mensen een prijs toekennen (loterijwet)
-ze gebruiken nooit vrije e-mail accounts zoals Yahoo of Hotmail
-ze zullen je nooit alleen maar laten communiceren via een mobiel nummer
-ze zullen je niet vertellen je prijs geheim te houden
-ze zullen nooit een winnaar vragen geld te betalen om de prijs binnen te krijgen.
Geef die punten door alsjeblieft als dit onderwerp ter sprake komt.
Zo, dit wilde ik kwijt…al zorgen we maar dat er één hongaar minder in vliegt, dan heeft het volgens mij al zin gehad.