Hoi allen.

Ik woon en werk voltijd in Hongarije en wil een E rijbewijs bij mijn B halen. Alleen maar omdat de caravan plus onze auto net over de 3500kilo is En ik geen zin heb om hem achter te moeten laten mochten we net de verkeerde agent treffen.

Dit rijbewijs halen is een ramp hier. Want de kresz is voor alles anders als B en A, is er alleen in het hongaars. En het examen is een combinatie chauffeurs diploma / BE/ CE rijbewijs.

Ik heb het geprobeerd. Dit haalt geen buitenlander. Het is ongelofelijk technisch, de vragen zijn allemaal instinkers. En de kresz en google translate zijn samen een ramp. Ik kan best wat Hongaars, maar dit gaat mijn pet echt te boven. Zelfs hongaren die ik om hulp vroeg vonden het heel lastig.

Om het in nederland te halen moet je tegenwoordig minstends een half jaar in nederland ingeschreven staan. Om rijbewijs toerisme te voorkomen. Erg slap. Ik ben gewoon nederlander. En doe het dus duidelijk niet om even een Nederlands id te halen ofzo.

Dit is bedoeld om het voor de EU burgers makkelijker te maken. Maar zo werkt het niet dus.

Om dan maar het domme spelletje mee te spelen, vraag ik me af wat het in zou houden als ik me bij een kennis of familielid zou inschrijven.

Alleen maar zodat ik na de zomer even heen en weer kan om de E te halen.

Belastingtechnisch / Verzekering technisch, etc.

Zodat ik niet voor rare dingen kom te staan. Of die persoon waar ik me inschrijf.

Ik woon en werk dus voltijd in Hongarije.

Zou iemand me dat precies kunnen vertellen?

Bedankt!