Emigratie met een IVA uitkering

  • Tiswa

    Door omstandigheden (een herseninfact in 2013) is er een fors verhoogde gevoeligheid voor licht en geluid ook speelt vermoeidheid een grote rol. Hierdoor ben ik helaas in de WIA (IVA) terecht gekomen.

    De rust die ik zoek kan ik in Nederland tegen betaalbare prijzen niet vinden, dit kan wel in Hongarije weet ik inmiddels na een aantal weken op de pusta. Na veel gelezen te hebben op diverse fora blijven er een aantal vragen.

    Ik wil graag een aantal antwoorden beantwoord zien en hoop dat men hier op het forum de antwoorden heeft

    1 is bij arbeidsongeschiktheid loonbelasting verschuldigd?

    2 op dit moment loopt mijn pensioen opbouw bij het ABP voor 50% premie vrij door blijft dit zo?

    3 het leren van de taal zit er niet meer in, zijn er goede betaalbare bedrijven die kunnen helpen met bv. het aanvragen diverse papieren zoals rijbewijs enz?

    4 ik zal vast nog wel iets vergeten zijn dus andere suggesties zijn welkom.

  • Frieda

    Oké, de antwoorden:

    1. nee

    2. geen idee. kun je bij het abp zo navragen.

    3. voor zover ik weet, zijn die er niet. Maar denk goed na of je hier wel wil wonen, als je de taal niet kunt leren. Want die papieren kun je misschien nog hulp bij krijgen. Maar af en toe een praatje maken met een van je buren is toch ook wel leuk. En wat denk je, als je in het ziekenhuis terecht komt? Zeker als je al gezondheidsklachten hebt, is die kans niet denkbeeldig. Dan kun je je niet verstaanbaar maken. Noch naar je medepatiënten, noch naar verplegend personeel en sommige artsen. Lijkt me toch wel een belangrijk punt om over na te denken.