Belasting op pensioen

  • Szup

    Ik ben mij aan het oriënteren op vervroegde pensioenering en wil graag weten hoe het is gesteld met de belasting op pensioenen in Hongarije.

    Ik werk voor de Nederlandse overheid en betaal dus aan het ABP. Ik ben voornemens om na mijn pensioenering naar Hongarije te verhuizen en mijn pensioen daar uit te laten betalen.

    Mij is verteld dat pensioenen in Hongarije niet of nauwelijks belast worden. Is dat zo?

    Heeft iemand daar ervaring mee?

  • klundertulp@gmail.com

    Indien je bij de overheid werkzaam bent geweest, blijf je belastingplichtig in Nederland.Alleen als je niet bij de overheid hebt gewerkt wordt je bruto pensioen bina netto uitgekeerd in Hongarije

  • Gepa

    Vraag het na bij het ABP dan weet je het uit de eerste hand. Vraag of ze je schriftelijke bevestiging willen toezenden.

  • Szup

    Ik heb her en der meer navraag gedaan en denk dat ik er uit ben.

    Abp is een rijkspensioen en je blijft in Nederland belastingplichtig voor de loonbelasting, maar je hoeft geen sociale premies meer te betalen. Dit scheelt een slok op een borrel want daardoor is schijf 1 maar 5,85% ipv 37% en schijf 2 (tot €33.363,-) maar 10,85% ipv 42%. De schijven 3 en 4 blijven 42% en 52%. Ik ben alleen benieuwd wat je van je pensioen in Hongarije nog moet afdragen. Is iemand daar van op de hoogte?

  • Jan

    Zie mijn beantwoording op het andere prikbord.

  • jpkraaij@gmail.com

    Indien je daadwerkelijk emigreert naar Hongarije en bij de belastingdienst meldt dat je buitenlands belastingplichtig bent dan zal Nederland niet heffen. Maar zoals al aangegeven zou ik het even schriftelijk checken bij het ABP. In Hongarije wordt op pensioenen geen belasting geheven.