Bankkaart

  • Oehoeboeroe

    Steeds als we een nieuwe Hongaarse bankrekening openen krijgen we een bankkaart (die we niet nodig hebben) en dat is dan een creditcard.

    In Nederland is er verschil tussen een ‘pinpas’ en een creditcard. Kent men dit verschil in Hongarije niet?

    Met andere woorden: is een pinpas hier ALTIJD een Visa- Master- American Express- enzovoort kaart?

    Groet, Eric

    P.S.

    We zijn weg bij de Mecsekvidéke Takarék Bank omdat daar een maandtarief geld voor buitenlanders, een külföldiek számlavezetési jutalé, een dubbel tarief alleen omdat je meer geld hebt dan Hongaren. Foei! Als ze dat in Brussel horen…….

  • ollekebolleke

    Als men aan jullie een creditcard uitreiken gaan ze van hetzelfde standpunt uit als bij de eerste bank: ze gaan er van uit dat jullie budget genoeg hebben om deze kaart te ‘nemen’ .

    Een creditcard kost meer aan jaarlijkse bijdrage dan een gewone pinpas, die veelal gratis is.

    Nadeel van een pinpas is dat je deze bv niet buiten de (hongaarse) landsgrenzen kunt gebruiken. Verder zijn er nog wel enkele beperkingen t.o.v. de creditcard.

  • A.R

    Beste,

    Kan men uit je eerste zin besluiten dat een bank in de EU de kosten voor het verlenen van een creditkaart afhankelijk kan maken van de nationaliteit van de persoon?

    Zijn er in Hongarije banken waar een creditkaart evenveel of evenweinig kosty voor een Hongaarse burger of voor een buitenlander?

    Graag indien mogelijk een praktische toelichting hierover.

    Dank bij voorbaat.

    mvg.

    Fons

  • Oehoeboeroe

    Uit je antwoord maak ik op dat er wel degelijk 2 kaarten bestaan: een debetkaart/pinpas en een creditcard waar je ook mee kan pinnen.

    Het is niet echt belangrijk voor me, want ik gebruik de rekening uitsluitend om rekeningen te betalen. Ik ben alleen nieuwsgierig of Hongaren het gebruik van een pinpas kennen zoals wij die hebben.

    Men heeft inderdaad gevraagd of er maandelijks inkomsten op de rekening zijn. Dat is niet het geval.

    We wilden een bankrekening zonder kaart, want onze NL kaart is hier netzo goed. Gratis opnames door een ‘betaalpakket’.

    Het was niet mogelijk om een rekening te krijgen zonder bankkaart. “Dus vooruit dan maar.”

    In plaats van de verwachte pinpas (een debetcard) ontvingen wij een creditcard. Het valt wel op dat het 16-cijferige nummer niet in relief is aangebracht zoals bij onze Nederlandse kaart. Die 16 cijfers zijn niet het bankrekeningnummer.

    De kaart is gratis en je kunt er 2 keer per maand gratis geld mee opnemen bij de eigen bank. En ook pinnen in winkels is mogelijk.

    Voor Fons:

    Of Hongaarse banken verschil maken tussen Hongaarse- en buitenlandse klanten? Het antwoord is ja, maar dat verschilt per bank. Om deze reden ben ik van bank veranderd. Mijn ‘nieuwe’ bank ziet mij gewoon als ingezetene, met een lakcímkártya, die elke vier jaar naar de lokale stembus gaat. En zo hoort het ook.

    Andere banken zullen buitenlanders, ook al wonen ze hier, méér in rekening brengen. Vast ook wel voor het hebben van een kredietkaart.

    Banken zijn helaas niet uniek als het om “tarieven voor buitenlanders” gaat…..

    Eric

  • Balázs

    Er bestaan debit kaarten en credit kaarten. Deze lijken veel op elkaar.

  • A.R

    Hallo,

    Dank voor je uitleg.

    Zeker het antwoord op mijn vraag.

    Wij hebben ook bij een Hongaarse bank een rekening in HUF en een bankkaart. Wij hebben geen enkele inschrijving in Hongarije, buiten een eigendom. We betalen bij die Hongaarse bank juist het zelfde tarief als onze Hongaarse kennissen. Wat niet wegneemt dat het door je beschreven fenomeen niet toegepast wordt. Direct weggaan bij een dergelijke bank is volgens mij de beste boodschap.

    mvg.

    Fons

  • Oehoeboeroe

    Dank allen voor de antwoorden. Het systeem met de kaarten is gelijk aan het Nederlandse.

    Indien nodig zal ik bij de bank vragen om een gewone pinpas. Heet zoiets een betétikártya of gewoon bankkártya? De hitelkártya kennen we nu.

    Groet, Eric

  • trekruiter

    de zaak zit bij erste,en daar heb ik een binnenlandse en een buitenlandse kaart.

    beiden hebben een pinpas.

    je meot de pinpas in de bank ingeven,en bevestigen

    geen rompslomp ivm pinpas die je toegezonden krijgt,en dan weer moet veranderen,naar de jouwe.

    je geeft je gewenste pin in,en dan enkele weken nadien,ontvang je de kaart.

    de een is een gewone en de buitenlandse is eigenlijk een visa.

    heel raar,ze toonden een boek met allemaal bankkaarten,en je moet kiezen de welke je leuk vindt.

    mvg dirk

  • Roel Bakker

    Met regelmaat lees ik hier berichten en stellingen op prikbord die bij mij de ene na de andere verbazing oproept.

    Dit item bv, waarom kan ik, de eerste maal met behulp van de makelaar,naar de bank gaan een rekening openen en automatiche betalingen regelen.Geen pas geen dikke kosten, een op een het doel invullend waarvoor (en waarna!!!!) is gevraagt.

    Later lijkt het me wel makkelijk om te kunnen telebanken, op naar de bank,OTP, 14 dagen later haal ik mijn bankpasje op met een pincode en kan telebanken en betalen in elke winkel waar dat plastic inpast.

    Groetjes en veel geluk, toegewenst van Roel uit….

  • bdrf

    wel ik heb zonet bij de OTP alles weg gehaald en oh oh wat waren ze vriendelijk meer dan een uurtje moeten wachten om een rekening af te sluiten en 2 x moeten terug komen om je geld te krijgen , ik was door een bediende die perfect Engels sprak en mij een netto opbrengst beloofde wat nadien een bruto, bruto bleek te zijn , mij dus ook nog een rekening met een bankkaart had aangemaakt zonder dat ik daar echt om gevraagd heb en ook nooit de kaart in mijn bezit heb gehad ( heeft dus gewoon een jaartje op het agentschap in Pecs gelegen zonder dat wij er iets van wisten )en met de rekening NOOIT wat heb gedaan of afschrift van gekregen of wat dan ook dit heeft mij dus voor niets 24000 F gekost + de % die dus netto bijna niets bleek te zijn ik mij echt opgelicht voelde , en dan zijn ze nog boos als je alles wil afsluiten, en je geld niet langer wil vast zetten voor een termijn. OTP nee bedankt