Inburgeren in Hongarije.

  • WILAN

    Hallo allemaal,

    Ik ben zeer nieuwsgierig of Hongarije ook een vorm van inburgeren kent zoals Nederland dit heeft. In Nederland moeten nieuwkomers van buiten de EU, die zich in Nederland willen vestigen, verplicht inburgeren. Mensen uit de EU zijn niet verplicht maar kunnen zich wel aanmelden voor de cursus maar zijn dan wel verplicht tot inburgeren. Hiervoor heeft de Nederlandse regering bij diverse organisaties inburgeringscursussen uitgezet. Deze cursussen kunnen variëren van een half jaar tot anderhalf jaar en op diverse Nederlandse taal niveau's. Hierbij wordt ondersteuning verleent door vrijwilligers, de zogenaamde taalcoach of praatmaatjes, zij helpen de inburgeraars individueel de Nederlandse taal te leren spreken, schrijven en begrijpen. Wijze ze de weg bij de instanties of helpen met het invullen van formulieren.

    Meestal zijn het jongere mensen. Tot op heden heb ik 3 Chinese, 3 Hongaarse, 1 Siërra Leone en 2 Angolese inburgeraars begeleid.

    Ten aanzien van het inburgeren in Nederland zijn er diverse sites met oefen materialen.

    Oefen materialen kunnen o.a. zijn vragenlijsten waar het goede antwoord op gegeven moet worden. Onderwerpen zijn, hoe ziet Nederland eruit, omgaan met Nederlanders, gezondheid, wonen, dienstverlenende instanties en nog veel meer.

    Mijn vraag is kent Hongarije dit ook, inburgeren in Hongarije en zijn er sites bekend waar Hongaarse oefen materialen op staan.

    Groetjes

    WILAN

  • Balázs

    Neen, in Hu bestaat dit niet

  • WILAN

    Hallo Balázs,

    Dank je wel voor je reactie.

    Mag ik je iets vragen? Zoals je gezien hebt begeleid ik een Hongaarse man van 34 jaar en vader van twee kinderen, in Nederland. In Hongarije heeft hij een opleiding gevolgd als elektriciën. Graag zou hij hier in Nederland ook als elektriciën gaan werken. Sinds gisteren heeft hij hierin werk gevonden maar hij kent de Nederlandse vaktermen niet en ik de Hongaarse niet. Zou jij ons kunnen helpen met een aantal vertalingen van standaardnamen die jij zo kent. Bijvoorbeeld, wandcontactdoos, randaarde, stekker, geaard, groepenkast, spanningsloos, spanning, kroonsteentje, lasdop, enz.

    Zelf denk ik om diverse bouwmarkt krantjes met hem door te nemen en dan de elektrische onderdelen aan te wijzen en hem te laten benoemen.

    Deze vraag geld uiteraard voor alle prikbord lezers. Wij houden ons aanbevolen.

    Ik schrijf bewust wij omdat ik er ook van kan leren en gebruiken als we aan het thuis klussen gaan in Hongarije.

    Bijvoorbaat dank.

    Groetjes,

    WILAN

  • Caya

    Ik heb nog wat termen op een rijtje gezet, misschien hebben jullie er wat aan. De Hongaarse benamingen ken ik helaas niet.

    wandcontactdoos,

    stopcontact

    stopcontact met randaarde

    schakelaar,

    wisselschakelaar

    kruisschakelaar (hotelschakelaar)

    serieschakelaar

    centraaldoos

    inbouwdoos

    kabeldoos

    randaarde,

    stekker,

    geaard,

    groepenkast,

    spanningsloos,

    spanning,

    kroonsteentje,

    lasdop,

    aardedraad (geel/groen)

    nuldraad (blauw)

    fasedraad (zwart)

    schakeldraad

    1-fase

    2-fase

    3-fase

    pvc-pijp, 5/8 – ¾

    pvc mofjes

    pvc bochten

    flexibele pijp

    16 en 18 mm

    vmvk

    vmvkas

    perilexstopcontact

    perilexstekker

    opbouw

    inbouw

    wago (grijze platte lasdop)

    snoer

    2-aderige kabel

    3-aderige kabel

    4-aderige kabel

    dikte

    2,5 kwadraat

    1,5 kwadraat

    coaxkabel

    trekveer

    buigveer

    zadeltjes

    klemmen

    kabelgoot

    grondkabel

    zwakstroomkabel

    armaturen

    dimmers

    striptang

    kniptang

    combinatietang

    hamer

  • A.R

    Beste Wilan,

    Vooreerst proficiat met het begeleiden van een Hongaarse electricien.

    Wat ik zou pogen is het volgende.

    De firma Vynckier is een wereldproducent van electromateriaal. Neem contact op met de vestiging in Nederland of Belgie en verklaar je probleem. Vraag van hun een cataloog. Hierin heb je naast de Nederlandse namen ook meestal een afbeelding van het onderdeel.

    Je kan al beginnen met de lijst welke Caya stuurde.

    Indien het niet lukt stuur een bericht , er is nog misschien een andere mogelijkheid.

    Veel succes gewenst.

    mvg.

    Fons

  • Karel Stromph

    A.R.

    Mijn technische kennis op dit gebied is redelijk, maar mijn Hu kenneis minder. Ik heb erop los gefantaseerd, maar je kunt je niet mee vergissen.

    wandcontactdoos, csatlakozóaljzat

    stopcontact csatlakozóaljzat

    stopcontact met randaarde földelt csatlakozóaljzat

    schakelaar, kapcsoló

    wisselschakelaar alternatív/váltó kapcsoló

    kruisschakelaar (hotelschakelaar) dupla váltó kapcsoló

    serieschakelaar szeriáskapcsoló

    centraaldoos elosztószkrény

    inbouwdoos beépitett dugalj

    kabeldoos ?

    randaarde, földelés

    stekker, konnektor, csatlakozódugó

    geaard, földelt

    groepenkast, csoportszekrény

    spanningsloos, feszültségmentes

    spanning, feszültség

    kroonsteentje, csillárcsatlakozókocka

    lasdop, tetö

    aardedraad (geel/groen) földelési vezeték

    nuldraad (blauw) nullás vezeték

    fasedraad (zwart) fazisvezeték (fekete)

    schakeldraad zsinór, kábel

    1-fase 1-fázis

    2-fase 2-fázis

    3-fase 3-fázis

    pvc-pijp, 5/8 – ¾ pvc-csö, ötnyolcados, háromnegyedes

    pvc mofjes pvc- gallér

    pvc bochten pvc-kanyar

    flexibele pijp halítható csö

    16 en 18 mm

    vmvk ?

    vmvkas ?

    perilexstopcontact ?

    perilexstekker ?

    opbouw ráépitett, falraszerelt

    inbouw beépitett,beépitésü

    wago (grijze platte lasdop)

    snoer zsinór, kábel

    2-aderige kabel 2-erü, kábel kettös

    3-aderige kabel 3-erü, kábel hármas

    4-aderige kabel 4-erü, kábel négyes

    dikte vastag(ság)

    2,5 kwadraat 2,5 kvadrát, 2,5 négyzetes

    1,5 kwadraat 1,5 kvadrát, 1,5 négyzetes

    coaxkabel koaxiális kabel

    trekveer húzható rugó

    buigveer lap rugó

    zadeltjes nyergek

    klemmen egybetartó

    kabelgoot kábelvályú, -csatorna

    grondkabel ?

    zwakstroomkabel gyengeáram kábel, alacsony feszültségi drót

    armaturen armatúra, szerelék

    dimmers tompitó, fényerőszabályozó kapcsoló

    striptang kábel csupaszitó

    kniptang harapófogó

    combinatietang kombináció fogó

    hamer kalapács

    Als je toch in een catalogus die dingen aanwijst dan moet je natuurlijk zowle een Hu als NL catalogus aanschaffen en die dingen op een lijstje bijhouden. "

    Groet, Kabel

  • ollekebolleke

    Je kunt ook een catalogus vragen bij de T(echnische) U(nie)

    www.technischeunie.com/

  • WILAN

    Hallo allemaal,

    Iedereen heel hartelijk bedankt voor jullie reacties en meedenken. Het is nu te laat om verder te gaan zoeken maar ik zal de informatie zeker nakijken.

    Ik wil echter niet ondankbaar zijn maar indien mogelijk zou ik de woorden graag in een Excel bestand toegestuurd willen krijgen. De reden is gelegen in het feit dat alles wat ik, ook van Wim en Mariet krijg, verwerk en bewerk. Zo heb ik al een woorden lijst met meer dan 1200 woorden Hongaars - Nederlands. Dit is met Excel zeer eenvoudig om te zetten.

    Deze gegevens die nu op het prikbord staan zal ik proberen met knippen/kopiëren en plakken in het Excel bestand te krijgen.

    Ik ben nog steeds bezig om de woordenlijst te vervolmaken maar als er mensen zijn die interesse hebben stuur me dan je email adres. Maar let wel het is nog niet af.

    Nogmaals hartelijk dank ook alvast van Norbert en heel leuk en fijn deze reacties te mogen ontvangen.

    WILAN

  • Karel Stromph

    WILAN,

    Mijn lijstje van hierboven heb ik in Excel gemaakt, alleen krijg ik die niet hier op het PB.

    Als je mij je bestaande Excellijst toemailt cephal@cephal.nl, dan heb je 2 dingen. a) ik mail je die woorden van hierboven toe en b) heb je e-mailk adres, om de lijst van hierboven terug te mailen. Voorts kan ik jouw 1200 woordenlijst bekijken. Ik vermoed, dat er zo'n 70.000-80.000 woorden in het Hu bestaan, dus je bent nog een eindje af, van een volmaakte lijst.

    Groet, Karel

  • A.R

    Hallo Wilan,

    Ik heb een excel lijst met ongeveer 1500 werkwoorden.

    Als je een adres kan geven dan stuur ik de lijst door.

    mvg.

    Fons

    riafon@hotmail.com