auto kopen

  • Repelsteeltje06

    In welk land kun je beter een nieuwe auto (0 km) kopen in NL zonder B.P.M. of in Hu ?

    Wie heeft ervaring hiermee ?

    Ben nieuwsgierig naar uw ervaringen.

  • ollekebolleke

    En wilje de Nederlandse (export) auto dan in Hongarije invoeren?

    Volgens mij kun je dan vervolgens niet zeggen welk land de goedkoopste optie is, want dat is erg merkafhankelijk.

    Zo zijn Duitse auto's bv in Duitsland goedkoper dan in Nederland (als exportprodukt)

  • Idéfix

    Export autos zijn over het algemeen het goedkoopste in NL. Volgens mij zijn nieuwe export-autos in Duitsland over het algemeen duurder. In Duitsland heb je immers 19% btw en geen BPM.

    Deze BPM (en de btw uiteraard) hoef je nu juist niet te betalen bij een Nederlandse export auto. Is wel merk afhankelijk en model afhankelijk (Renault Twingo of BMW 730d?)

    Vervolgens dien je de Hongaarse btw (25%) te betalen bij invoer in Hongarije.

    LET OP: als je in Nederland, Belgie , Duitsland een export auto koopt zul je zo goed als zeker nauwelijks korting krijgen!! Want een export auto telt niet mee voor hun binnenlandse verkoopcijfers. En allen over binnenlandse verkoopcijfers krijgt de dealer een bonus.

    Wij hebben er dan ook voor gekozen een nieuwe auto in Hongarije te kopen. Immers, dan krijg je een flinke korting en je kunt betere service van je merkdealer verwachten, omdat je je auto ook bij hem hebt gekocht. Onze auto was zelfs een beetje goedkoper dan dezelfde auto in Belgie. Wij hebben trouwens voor een 4x4 gekozen, is erg praktisch in Hongarije.

  • Karel Stromph

    Idéfix.

    Moet ik hieruit begrijpen dat je de Duitse BTW (ad 19%) bij nieuwe exportauto's wel moet betalen?

    BTW is toch een binnenlandse aangelegenheid, en dus bij export niet hefbaar. Al is het maar omdat je in het land van aankomst WEL moet betalen.

    Groet, Karel

  • Idéfix

    nee dat klopt ook. Je betaalt alleen in Hongarije de btw (25%). Dus niets in B/NL/D etc.

    Maar een netto prijs van de meeste autos is gunstiger in Nederland dan in Duitsland, juist omdat in Duitsland geen bpm bestaat.

    Dat betekent dat een kale prijs in NL ca 40% lager wordt dan de bruto adviesprijs; in Duitsland wordt de kale prijs maar 19% lager dan de bruto adviesprijs.

    Toch blijft het van belang het goed te berekenen per model.

    Verder moet je het transport en de daarmee gepaard gaande kosten vanuit NL /B/ D niet onderschatten.

    Daarom mijn advies: koop gewoon in Hongarije; krijg je ook de auto netjes op kenteken afgeleverd , met gekeurde trekhaak en met goede verzekering (Generali of Allianz). Tenminste zo gaat het bij de Renault dealer in Pécs.

  • Karel Stromph

    Aha, dus de Duitsers hanteren een martprincipe, maar overdrijven enigermate.

    Oké, Groet, Karel

  • Repelsteeltje06

    Als ik in Nederland een diesel (auto) koop dan betaal ik 43% B.P.M. en over de totale prijs 19% B.T.W.

    De “kale” Nederlandse prijs is dan minder dan in Duitsland !

    Maar dit was mijn vraag niet in, de vraag was in NL of Hu. kopen en waarom ?

    Ik wil weten wat de bijkomende kosten zijn in Hu. bij invoer van deze auto.

    Uiteraard 25 % B.T.W. in Hu. en dan wat nog meer………………. ?

    Ook in Nl gaat het bij de dealers niet geweldig, dus hier kun je ook pingelen.

    Het vervoer is geen probleem, want je kunt de NL auto al rijdend op een 30 dagen export kenteken naar Hu.rijden.

  • Idéfix

    ik heb je vraag toch duidelijk beantwoord dacht ik.

    Lijkt me zeer sterk dat je veel korting gaat krijgen bij een export auto in Nederland; In Hongarije krijg je vaak juist veel korting.

    En als je in H wil wonen moet je daar ook een auto kopen. Is ook goed voor de H economie.

    Zeur toch niet zo en koop dat ding waar het hoort: in Hongarije. Mag die Hongaarse dealer misschien ook een paar forints aan ons verdienen ??

  • jeroen09

    Kijk uit in HU betaal je buiten de Afa (btw) ook registratiekosten (een soort van BPM), hoogte is afhankelijk van benzine/diesel motorinhoud en euro klasse (hoe schoon is de uitstoot)

    zie ook; http://www.euvonal.hu/regado.php

    Even snel iets ingevoerd en voor een diesel auto met een cilinderinhoud van 1701-2000 cc met schone motor (minimum euro III norm met OBD) komt daar 743.000 forint bij en dan nog wat meer dingen maar dat zijn de kosten niet.

    Met vriendelijke groet,

    Jeroen

  • Idéfix

    Je betaalt uitsluitend btw, verder niets; Wel betaal je afleveringskosten ja, maar dat is in de meeste landen. Voor mijn Renault Koleos betaalde ik 300 euro.

    Er geldt verder een luxe taks voor motoren met meer dan 175pk vermogen.