waarschuw je hongaarse vrienden

  • elisabeth

    Ik zit hier een beetje treurig te zijn, nou ja, een beetje, heel erg, en ook heel erg boos.

    Het helpt allemaal niks, dat soort gevoelens. Ik kan ze beter omzetten in een waarschuwing. Niet voor alle medelanders op dit prikbord, maar via jullie voor alle inmiddels hongaarse vrienden en andere relaties. Het volgende is het geval: ik denk dat elke nederlander wel de verhalen kent over een zeer geraffineerde bende nigeriaanse oplichters, die willekeurige mensen een emailtje sturen waarin ze een verzoek doen om hulp bij een financiele transactie en je daarvoor een aardig, zeer aardig , bedrag bieden. Velen vlogen er helaas in en raakten alleen maar (veel) geld kwijt, omdat ze eerst moesten betalen voor het een en ander (zogenaamd) zijn beslag kon krijgen.

    Ik heb het idee dat daar zo langzamerhand zo veel bekendheid aan gegeven is dat er (hoop ik maar) nauwelijks meer iemand in vliegt. De oplichters hebben nu hun terrein verlegd en willekeurige hongaren ontvangen nu een mail waarin ze wordt gemeld dat ze 1.000.000 (!) € gewonnen hebben in iets wat bv. STAATSLOTERIJ INTERNATIONAL heet met bv. “the State of Noord Holland” als adres. Weten hongaren veel.Weten zij dat dat al niet klopt en Noord Holland gewoon een provincie is? Het zal je maar gebeuren! 1.000.000€…..dat de brieven aan alle kanten rammelen (qua taal), dat de adressen niet bestaan, dat je nooit van te voren hoeft te betalen vóór je een prijs krijgt enzovoort…wie weet dat? Dus…volgens mijn informatie van de NL-ambassade zijn er al heel wat hongaren heel veel geld kwijt aan zogenaamde verzekeringen, belasting, een niet-witwas-verklaring (nou vraag ik je….) en nog veel meer onzin. Het kan oplopen tot een ton aan euro's!! Dat zijn persoonlijke drama's en vandaag werd ik geconfronteerd met een hongaarse vriendin die er met open ogen ingevlogen is. Wat een verdriet. En er dan met niemand over kunnen praten/durven praten, tot je niet langer kan….de schaamte over je eigen naiviteit.

    Ik hou het verder kort: waarschuw je vrienden (vertel gewoon hoe het in NL ook gaat/ging) en als ze al in het schip zitten, laat ze stoppen met betalingen doen en naar de politie gaan. De aangiftes gaan via interpol naar NL, want het is duidelijk dezelfde “club”die opereert.

    Er is een aantal eenvoudige punten waardoor je kunt weten dat iets NEP is:

    Bij EEN ECHTE LOTERIJ geldt:

    -die zal nooit winnaars via een e-mail bericht sturen

    -je kunt nooit iets winnen als je niet eerst een loterijbriefje gekocht hebt

    -ze mogen niet willekeurige mensen een prijs toekennen (loterijwet)

    -ze gebruiken nooit vrije e-mail accounts zoals Yahoo of Hotmail

    -ze zullen je nooit alleen maar laten communiceren via een mobiel nummer

    -ze zullen je niet vertellen je prijs geheim te houden

    -ze zullen nooit een winnaar vragen geld te betalen om de prijs binnen te krijgen.

    Geef die punten door alsjeblieft als dit onderwerp ter sprake komt.

    Zo, dit wilde ik kwijt…al zorgen we maar dat er één hongaar minder in vliegt, dan heeft het volgens mij al zin gehad.

  • Tommy Jones

    eigen schuld dikke bult zou ik zeggen.

    Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat ook !

    Dit krijg je als mensen te hebberig worden.

  • veltmuis

    Als je in een mail te horen krijgt dat je een prijs gewonnen hebt,weet je toch dat je zulke loten nooit gekocht hebt, Ik denk dat ik mijn hongaarse vrienden zou beledigen

    als ik ze voor zoiets zou waarschuwen.die zullen dan waarschijnlijk denken : “Ik ben toch geen zotje” :)

  • Pommeltje Anderson

    Nee,dit is vaak onwetendheid,of naief zijn,dit overkomt ieder mens wel eens in zijn leven.

  • elisabeth

    Voor veltmuis: het is natuurlijk niet mijn bedoeling hongaren of wie dan ook het gevoel te geven dat ik denk dat ze “een zotje”zijn. Wel is het feit dat de teksten in het engels en nederlands zijn een extra nadeel voor veel hongaren, terwijl het onderwerp gewoon hier bij mijn weten nog nauwelijks in het nieuws is (geweest) zoals in NL.(en kijk maar eens hoe veel mensen er in NL vóór het een openbaar onderwerp werd invlogen!) Je hoeft dus ook niet nadrukkelijk je vrienden te waarschuwen en ze dat “zotjesgevoel”te geven, maar het eens als onderwerp van gesprek aansnijden in de trant van: “wat ik nou toch gehoord heb…..”kan heel nuttig zijn. Juist omdat schaamte een grote rol speelt bij het ontdekken hoe je erin gevlogen bent is dat een goeie manier om ongemerkt ( en zonder dat zij iets hoeven te laten merken) mensen informatie te geven, net over de drempel te helpen , op tijd te laten stoppen, er niet aan te beginnen enzovoort. Want echt, die informatie is hard nodig leerde mij de ervaring van iemand die ik er echt nooit voor aangezien zou hebben dat hij erin zou vliegen….

    Kortom, het kopje “ waarschuw je hongaarse vrienden”niet te letterlijk nemen, maar meehelpen het onderwerp ook hier op tafel te krijgen kan geen kwaad, lijkt me.

    En voor Tommy: ik hoop dat nooit iemand tegen jou zal roepen wat jij roept over dikke bulten. Het is, vind ik, een hard oordeel over mensen die toch al heel diep in de ellende zitten. Je kunt honderd keer roepen dat je niet begrijpt dat iemand erin vliegt, dat doe ik ook, maar ik blijf me bewust van wat pommeltje schrijft en probeer ondanks mijn onbegrip toch medeleven te uiten als iemand dat zo hard nodig heeft. De echte schuld ligt, lijkt me, bij de misdadiger en nooit bij het slachtoffer, hoe dom je dat slachtoffer misschien in je hart ook vindt.

  • Lambik

    Het is natuurlijk heel vervelend voor de benadeelden, maar het is toch echt wel een beetje hun eigen schuld.

    Een paar jaar geleden werden veel Nederlanders opgelicht door een zeker meneer Koch (ooit van gehoord?). Deze was naar Duitsland gevlucht nadat hij zijn zakken had gevuld. Bij deze meneer Koch kon je je geld beleggen met een GARANTIE van 20 % rendement per jaar. Sommigen hebben tienduizenden euro's aan spaargeld zo verspeeld. Geef toch toe, dan verdien je toch ook niet beter !

    En Hongaren zijn echt geen onnozelaars, die je als kleuters moet opvoeden zeg, kom op !

  • Marloes

    Lambik,natuurlijk ben je er zelf bij,en ieder draagt ook zijn eigen verantwoording,zo is in Nederland al jaren een buro uit Amsterdam,die je zogenaamd onder een zakenrubriek in een zogenaamd telefoonboek zet,met acceptgirokaart erbij van 319 Euro,binnen 14 dagen betalen.Als je zelf als werkgever dan zelf niet de boekhouding doet,en je laat het aan je personeel over,dan wordt het wel betaald.Ik heb die kerel zelf al eens geprobeerd te achterhalen,maar hij heeft geen inschrijvingsnummer in de KvK,zijn adres is onjuist,en zijn telefoonnr. klopt ook niet.En dat gebeurt dagelijks,toevallig was ik zaterdag in Duitsland aan het winkelen,staat een Pool aan de kassa met kleding,ik kom toevallig mijn jasje afhalen,ik zie dat,die jonge verkoopster een formulier in het vullen is,wat blijkt dat die Pool zich in die modezaak de BTW in mindering liet brengen.Die jonge griet die begreep dat niet,ik zeg tegen haar,dat hij zich die mehrwehrtsteuer via de steuer in duitsland terug moest halen,die Pool werd helemaal nerveus,die cheffin werd erbij gehaald,ik haar dat uitgelegd hoe op deze manier gefraudeerd wordt,zij begreep het meteen,en de Pool kon vertrekken na dat hij ook de BTW had betaald.En dat gebeurd overal dagelijks dit noemen ze BTWcaroussel.En de steurer kan naar zijn geld fluiten,want vaak hebben ze meerdere paspoorten.Ik hoop dat ik jullie nu niet wakker heb gemaakt? hahaha Gr>marloes

  • elisabeth

    voor lambik: als je mijn verhaal goed leest dan denk ik dat je reactie niet daarop kan slaan…ik ben de laatste die hongaren als kleuters wil opvoeden, waarom denk je dat??

  • bert bácsi

    We zijn nu KLÁÁRWAKKER !!!!!!!!!!!