NL Rijbewijs, hongaarse auto

  • Sissi

    Hallo Prikkers,

    Even een update over je nederlands rijbewijs en het rijden hier in Hongarije.

    Niet zo lang geleden kwam bij mij de politie er aan te pas, reden een deuk gereden in mijn geparkeerde auto (ja hongaars kenteken). Goed alle gegevens doorgenomen, waaronder mijn nederlandse rijbewijs, dit was allemaal prima.

    Ik heb diverse malen gelezen dat je je rijbewijs zou moeten inleveren voor een hongaars, dit moet dan nu naar het rijk der fabeltjes worden verwezen.

    Groet

    Sissi

  • Regina

    Hoi sissi

    Ik rijd vaak in mijn vriend zijn auto in budapest.

    En mag dat dan nog wel met mijn nederlandse rijbewijs?

    Of geld deze regel alleen als je in hongarije permanent woont?

    liefs regina

  • Caya

    Inderdaad is het niet nodig om je NL rijbewijs om te ruilen zolang hij nog geldig is. Wij waren op het gemeentehuis om dat wel te laten doen, omdat ook ons verteld was dat je hem binnen 3 maanden na je registratie in Hongarije zou moet omruilen. Na alle papieren te hebben ingevuld daar en een afspraak gemaakt te hebben voor een medische keuring kwam de mevrouw achter het loket vandaan om ons op weg naar onze auto te vertellen dat ze ontdekt had dat het niet nodig was want …… er stond een EU tekentje op ons Nederlandse rijbewijs. En dan was hij hier gewoon geldig tot de datum van verlenging. Nou die van ons is geldig tot 2017 dus hebben we nog even. Wel raar hoor, want de Hongaren moeten iedere 2 jaar een nieuwe halen EN ook nog eens iedere keer gekeurd worden (althans dat is mij verteld). En wij mogen ongekeurd nog 9 jaar rondrijden. Schiet mij maar…..

  • Jacques Smits

    Caya,

    Of je moet wat geld in je paspoort stoppen (spreek HELAAS uit ervaring na 1 glas Bacardi-Cola), dan kan je doorrijden.

    Jacques

  • Óbányaturist

    ALLE Europese rijbewijsen ( 147 veschillende ) worden in EER erkend. Ik weet niet onder welk nummer dit EU-besluit is genomen, maar het dateert uit 2003.

  • Balázs

    Ik rij al 8 jaar met een Nederlandse auto in Hongarije, met Hongaars rijbewijs. Nooit problemen gehad.

    www.theschool.hu

  • A-mestere-hangja

    Sjaakie, Voor iemand die ons steeds wil laten geloven dat je zo'n sterk ontwikkeld rechtsgevoel hebt,geef je maar vreemde adviezen,…….het omkopen van een politieagent

  • Jacques Smits

    Dat heet:

    integreren oftewel land's wijs, land's eer.

  • Caya

    Jacques, ik snap het niet helemaal. Waarom zou ik geld in mijn paspoort moeten stoppen? Ik ben nog nooit aangehouden en als dat wel het geval zou zijn dan kan ik toch gewoon mijn legale rijbewijs laten zien?

  • Caya

    Is de auto dan wel verzekerd? En zo ja, is hij dan in Nederland verzekerd of in Hongarije? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar eerlijk gezegd.